بازار دیجیتال- بروز کلاهبرداری در مراکز خرید و فروش کامپیوتر تاثیراتی در بازار خرید و فروش کالاهای این حوزه می‌گذارد که کاهش قیمت‌ها، افزایش موجودی در بازار و... برخی از پیامدهای بروز این اتفاقات است؛ چرا که فرد کلاهبردار پس از مدتی کالاهایی را که به طور امانی دریافت کرده است با قیمت پایین تر از عرف بازار به فروش می‌رساند و به این ترتیب قیمت‌ها در بازار دستخوش تغییر و تحولاتی می‌شود. بر اساس اعلام گروهی از فعالان بازار، بروز کلاهبرداری یک میلیاردی که این اواخر رخ داده است با لحاظ کردن این موضوع که فرد کلاهبردار کالاها را قبل از متواری شدن به فروش رسانده باعث شده است قیمت‌ها در بازار کاهش یابد.

این درحالی است که گروه دیگری از فعالان بازار می‌گویند، نوسانات ارزی و شرایط نامساعد بازار به کسبه اجازه نمی‌دهد اجناس خود را با کاهش قیمت به فروش برسانند، چرا در این صورت بیش از قبل متضرر می‌شوند.

در رابطه با تاثیر این اتفاق بر روند قیمت‌ها در بازار گفت‌وگویی با رامین فصیح یکی از فعالان بازار کامپیوتر داشتیم که می‌خوانید:

معمولا بروز کلاهبرداری در مراکز خرید و فروش کامپیوتر باعث بروز اتفاقی نظیر کاهش قیمت‌ها و بروز پدیده زیرفروشی توسط برخی از کسبه می‌شود. برخی از فعالان بازار می‌گویند این اتفاق طی روزهای اخیر در بازار رخ داده است. نظر شما چیست؟

خیر، این ادعای برخی از فعالان بازار است که برای جذب مشتری صورت می‌گیرد، ولی طی مدت اخیر تنها قیمت‌ها کاهش نیافته است، بلکه با رشد قیمت‌ها نیز مواجه بوده‌ایم.

پس تکلیف کالاهایی که فرد کلاهبردار به بازار تزریق کرده است چه می‌شود؟

کالاها با قیمت عرف بازار به فروش می‌رسند. نه پایین تر.

یعنی این اتفاق تاثیری بر روند قیمت‌ها در بازار نگذاشته است؟

در شرایط فعلی که بازار راکد است و میزان تقاضا اندک ممکن است بروز چنین اتفاقی در یک مرکز تجاری کوچک تاثیر بگذارد، ولی ما در کل بازار شاهد تغییرات محسوس نبوده‌ایم.