کاهش سود و درآمد به دنبال عرضه دوربین‌های ارزان قیمت

بازار دیجیتال- شرکت بزرگ Kodak که یکی از تولیدکنندگان بازار محصولات و تجهیزات عکاسی و دوربین‌های عکاسی دیجیتال است، به تازگی جدیدترین آمار مربوط به فروش و صادراتش را در فصل اول سال ۲۰۱۱ اعلام و منتشر کرده است. این شرکت اعلام کرده است که سود حاصل از فروش فیلم‌های عکاسی آن در این فصل و به دنبال افزایش قیمت جهانی نقره، کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که حضور و رونق بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال هم خود عامل موثری بر کاهش سود حاصل از فروش فیلم‌های عکاسی این شرکت بوده است.

کارشناسان بازار هم معتقدند که با این اوصاف درآمد حاصل از فروش هر سهم شرکت Kodak در بازار بورس در سال ۲۰۱۱ با کاهش مواجه شود. در واقع این شرکت سال‌ها به خاطر طراحی و تولید فیلم‌های عکاسی در بازار جهانی شهرت داشته است و حالا از زمانی که دوربین‌های عکاسی دیجیتال بازار را در اختیار گرفته‌اند Kodak تنها یک سال را با آمار رشد مثبت پشت سر گذاشته است. به این ترتیب است که از سال ۲۰۰۴ تا حالا این شرکت تنها در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که سالی پر از سود را سپری کرده است.

از طرفی عرضه و فروش دوربین‌های عکاسی ارزان قیمت این شرکت هم به شدت تحت تاثیر رونق بازار موبایل‌های هوشمند و دوربین‌های فیلمبرداری جیبی و قابل حمل قرار گرفته است. به عقیده کارشناسان بازار این شرکت نباید به عرضه دوربین‌های ارزان قیمت پایبند بوده و انتظار سود قابل توجهی داشته باشد.

روند رکود در شرکت Kodak شاید از سال‌ها پیش آغاز شده است. این شرکت در سال ۲۰۰۲ تعداد کارمندانش را از ۷۰ هزار نفر به ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر کاهش داد. درآمد کلی این شرکت در سال ۲۰۱۰ با کاهش ۶ درصدی به ۱۹/۷ میلیارد دلار رسید. این شرکت اعلام کرده است که درآمد خالص آن با قیمت ۴۰ سنت برای هر سهم از سهام آن به ۱۱۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ رسیده است.