کاهش تب اپل در بازار کامپیوتر

بازار دیجیتال- با وجودی که طی یک سال گذشته محصولات دو برند اپل و سونی جزو پرفروش‌های بازار بودند، اما اینک بازار با کاهش تقاضا در مورد این دو برند به ویژه برند اپل مواجه شده است. فعالان بازار، علت این امر را رشد شدید قیمت‌ها طی مدت اخیر عنوان کرده و می‌گویند، از زمانی که قیمت محصولات این دو برند در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت، بازار این کالاها با ریزش مشتری مواجه شده است و به نظر می‌رسد در صورت تداوم این وضعیت بازار با کاهش شدید موجودی نیز مواجه شود.

محسن بهنامی، یکی از فعالان بازار، در این رابطه می‌گوید، طی مدت اخیر آن دسته از کسبه که به عرضه و واردات لپ‌تاپ‌های دو برند اپل و سونی می‌پرداختند، تمرکز خود را روی برندهای دیگری نظیر HP ،DELL و... گذاشته‌اند و به همین دلیل بازار محصولات این برند عرضه‌کنندگان بیشتری نسبت به قبل یافته است.

محمد مولایی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید، از زمانی که قیمت محصولات این دو برند در بازار افزایش یافته، میزان مراجعه به بازار نیز تا حدودی کاهش یافته است و این نشان دهنده این امر است که گروهی از مراجعان به بازار تنها به دنبال این برندها بوده و به برندهای دیگر توجه خاصی ندارند.

سیامک قلیچ خانی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز با اشاره به این موضوع که بازار کامپیوتر و به ویژه لپ‌تاپ روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند گفت، پیش‌بینی فعالان و کسبه بازار از وضعیت بازار این است که طی روزهای آینده بازار با کاهش موجودی برای محصولات این دو برند مواجه شود.

وی نیز با اشاره به این موضوع که طی مدت اخیر بر تعداد عرضه‌کنندگان محصولات برند‌های دیگر افزوده شده است، گفت رشد قیمت اپل و سونی تا حدودی به نفع سایر برندها شده است؛ چرا که پیش‌بینی می‌شود محصولات این دو برند پرمخاطب طی هفته‌های آینده با کاهش عرضه مواجه شوند و به این ترتیب شاهد رشد قیمت‌ها نیز خواهیم بود.

در حالی که اکثر فعالان بازار از احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها و کاهش موجودی محصولات این دو برند در آینده خبر می‌دهند، گروهی از واردکنندگان معتقدند محصولات این برند تنها توسط تعداد معدودی وارد کشور نمی‌شدند که اکنون با کاهش شدید موجودی مواجه شوند.

به گفته آنها این احتمال وجود دارد که برای مدتی کوتاه بازار تحت تاثیر سخت‌گیری‌های کشورهای واسطه و تولیدکننده این برندها قرار گرفته به طور موقتی با کاهش موجودی مواجه شود، ولی این اتفاق زودگذر است.