تیک‌تاک در اروپا ۳۴۵میلیون یورو جریمه شد

 این رگولاتور ایرلندی که به‌دلیل قرار گرفتن پایگاه اتحادیه اروپا تیک‌تاک در دوبلین، بر این شرکت نظارت می‌کند، به تیک‌تاک، فرصت سه‌ماهه داد تا پردازش داده‌های خود را با مقررات سخت‌گیرانه حفاظت از داده‌های عمومی اتحادیه اروپا، منطبق کند. این جریمه به دنبال تفحص گسترده از شیوه‌های محافظت از کودکان در تیک‌تاک صادر شده است. این اپلیکیشن ویدئویی که بیشتر به‌دلیل چالش‌های رقص وایرال شده، معروف است، متعلق به شرکت چینی بایت دنس است و بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. تیک‌تاک که با ممنوعیتهای احتمالی روبه‌رو است، اوایل ماه میلادی جاری به فهرست شرکت‌های فناوری اضافه شد که ۶ماه فرصت دارند تا به مقررات سخت‌گیرانه بازارهای دیجیتال جدید در اتحادیه اروپا عمل کنند.

تیک‌تاک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما با این تصمیم، به‌ویژه میزان جریمه صادر ‌شده، مخالف هستیم. انتقادات رگولاتور ایرلندی به ویژگی‌ها و تنظیماتی متمرکز بوده که سه سال پیش اعمال شدند و این شرکت، پیش از شروع این تحقیقات، تغییراتی را ایجاد کرد که شامل خصوصی کردن همه حساب‌های متعلق به کاربران پایین ۱۶سال به صورت پیش‌فرض بود.» علاوه بر تفحص در اتحادیه اروپا، قانون‌گذاران آمریکا لایحه‌های متعددی را پیشنهاد کرده‌اند که ممکن است به مسدود شدن این اپلیکیشن، منتهی شود. این شرکت در اتحادیه اروپا و آمریکا، برنامه‌هایی را برای ذخیره کردن داده‌ها روی سرورهای داخلی و استخدام شرکای بومی برای نظارت بر کنترل‌های دسترسی به داده‌ها، طراحی کرده است. کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند، رگولاتور نظارت‌کننده بر ده‌ها شرکت فناوری بزرگ است.

این رگولاتور در سال۲۰۲۱ طی تحقیقاتی از تیک‌تاک اعلام کرد نگران است که داده‌های کاربران خردسال، به حد کافی محافظت‌نشده باشند و می‌خواهد ریسک‌های دسترسی مهندسان تعمیر و نگهداری و هوش مصنوعی در چین به برخی از داده‌های کاربران تیک‌تاک را بررسی کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، این رگولاتور در سال میلادی گذشته، شرکت «متا پلتفرم» را به‌دلیل استفاده نادرست از اطلاعات شخصی کودکان، ۴۰۵میلیون یورو جریمه کرد.