سود کلان فروش کارتریج‌های تقلبی

دنیای‌اقتصاد- در پی افزایش قیمت‌ها در بازار کالاهای کامپیوتری، بازار ماشین‌های اداری و همچنین مواد مصرفی نظیر کارتریج و تونر، رول فکس و... نیز با رشد شدید قیمت مواجه شده و در ضمن نرخ خدمات فنی و چاپ نیز افزایش یافته است. به گفته فعالان بازار چاپگر، طی مدت اخیر به دلیل رشد هزینه‌های وارداتی و... قیمت‌ها در بازار چاپگر افزایش یافته است.

اما آنچه بیش از این مورد بازار ماشین‌های اداری و مواد مصرفی را تحت فشار و البته خطر قرار داده است عرضه کارتریج‌های تقلبی و بی‌کیفیت با قیمت گران است!

محمد صابونچی، یکی از فعالان بازار ماشین‌های اداری در خیابان ایرانشهر تهران که بورس خرید و فروش این کالاهاست در این باره، به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: طی شش ماه اخیر قیمت انواع چاپگر، دستگاه چندمنظوره، دستگاه فکس و در کل ماشین‌های اداری در حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد و در برخی از موارد، ۶۰ درصد افزایش یافته که این موضوع موجب ریزش شدید تقاضا در بازار شده است.

این فعال بازار افزود: البته تا پیش از این هم در بازار چاپگر و ماشین‌های اداری شاهد رونق چندانی نبودیم. اما این رشد قیمت‌ها بیش از پیش بازار را دستخوش رکود کرده است.

شکوهی یکی دیگر از کسبه بازار ماشین‌های اداری هم با تایید این موضوع گفت: اگر چه قیمت دلار آزاد طی یکسال اخیر در حدود سه برابر افزایش یافته است، اما به دلیل شرایط خاص بازار ماشین‌های اداری ما قادر نیستیم قیمت‌ها را همپای نوسانات نرخ دلار افزایش دهیم. زیرا در این صورت همین اندک میزان تقاضا در بازار هم از بین می رود.

این فعال بازار افزود: با توجه به این موضوع کسبه سعی کرده‌اند در قیمت‌گذاری روی کالاها از سود خود بگذرند. این فعال بازار همچنین با اشاره به این موضوع که تا پیش از این هم فروشندگان ماشین‌های اداری خانگی، اداری در حجم کم و... روی سود فروش این دستگاه‌ها حساب نمی‌کردند، گفت: سابق براین فروشندگان تنها روی سود فروش کارتریج و تونر و مواد مصرفی حساب می کردند و از خیر سود ماشین‌های اداری می‌گذشتند.

اما با روی کار آمدن کارتریج‌های تقلبی و طرح و... این سود هم از دست فعالان قانونی و آنهایی که زیر بار عرضه کالای غیراورجینال نمی‌رفتند خارج شد.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته تلاش‌هایی که برای جمع‌آوری یا حتی محدود کردن عرضه این کارتریج‌ها از سطح بازار صورت گرفت کافی و مثمرثمر نبوده و به همین دلیل بازار این کالا روز به روز بزرگتر و در مقابل بازار کارتریج‌ها و مواد مصرفی اورجینال روز به روز محدودتر و کم سود شده است.

این فعال بازار افزود: اینک با رشد شدید قیمت کارتریج‌های طرح و تقلبی سود حاصله برای عرضه‌کنندگان این مواد مصرفی افزایش چشمگیری یافته است. به گفته این فعال بازار متاسفانه شرایط بازار و رشد قیمت‌ها باعث شده است که بازار تقلب و افزایش سودهای غیرمنطقی در بازار گرم شود و به همین دلیل دست در کار عرضه مواد مصرفی تقلبی با هر عنوانی (طرح، شارژی و...) زیاد شود.

عظیمی نژاد، یکی دیگر از فعالان بازار ایرانشهر نیز در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: از حدود شهریور ماه و با آغاز زمان ثبت‌نام دانشگاه‌ها و مدارس و... بازار خرید و فروش مواد مصرفی گرم و پررونق شده و بهای خدمات چاپی هم به دلیل رشد قیمت مواد مصرفی و دستگاه‌ها افزایش یافته است.

این فعال بازار گفت: چیزی که در این بین عجیب است این است که فروشندگان کارتریج‌های طرح و حتی شارژکنندگان کارتریج هم بابت ارائه خدمات خود قیمت‌ها را در حد چشمگیری افزایش داده‌اند. وی که معتقد است این کار گروهی از فعالان بازار مواد مصرفی سوءاستفاده از شرایط به وجود آمده است به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: عرضه‌کنندگان کارتریج طرح یا تقلبی یا شارژی بابت تامین این چاپگرها مبلغ بسیار کمی هزینه می‌کنند.

بخش بزرگی از مواد مورد نیاز آنها نیز از سال گذشته در انبار آنها باقی مانده است. اما اینک این کالاها را با قیمتی در حدود ۲۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر به فروش می‌رسانند. هیچ نهادی هم به آنها خرده نمی‌گیرد!

این فعال بازار همچنین گفت: قیمت کاغذ، رول فکس و سایر تجهیزات و مواد مصرفی طی ماه‌های گذشته در حد چشمگیری افزایش یافته است و علاوه براین، ارائه‌دهندگان خدمات فنی کامپیوتری و چاپی به دلیل رشد قیمت مواد مصرفی و کالاها قیمت‌ها را در همین حدود افزایش داده‌اند!