از سال آینده کامپیوترهای مک در آمریکا ساخته می‌شوند

دنیای‌اقتصاد- قبل از آنکه پنجم اکتبر سال ۲۰۱۱ برسد، استیو جابز مطمئن بود که ارتقای «تیم کوک» -کسی که مدت‌ها مدیر بخش عملیات شرکتش و البته نماینده مورد اعتمادش بود- به سمت مدیر عاملی اپل یک انتخاب بی‌شک و دور از داستان‌ها و شایعات است. تیم کوک به خاطر می‌آورد: «او داشت از شرکت می‌رفت و من هرگز نمی‌خواستم از او بپرسم که چه کار باید بکنم. فقط کاری را انجام می‌دادم که فکر می‌کردم درست است.» در طول شانزده ماهی که کوک مدیرعامل اپل شده است، این شرکت نسل بعدی محصولاتی مانند آی‌فون و آی‌پد را معرفی کرده و قیمت سهام آن افزایش ۴۵ درصدی داشته است. با این همه اما اپل هنوز وارد عرصه تولید محصولات جدید مانند تلویزیون اپل نشده است. این در حالی است که اپل به خاطر آرامش و جدیت کوک شاهد تغییرات بزرگی بوده است که یکی از آنها برگشتن روند ساخت و تولید اپل به کشور آمریکا بوده است. در طول این مدت او مصاحبه‌های زیادی را به عنوان مدیر عامل اپل انجام داده و درباره چگونگی اداره اپل صحبت کرده است. حالا او روز پنج‌شنبه مصاحبه‌ای با برایان ویلیامز از NBC انجام داده است که آن را در اینجا می‌خوانید:

به نظر می‌رسد الان که ما در ایستگاه مرکزی مترو در حال قدم زدن هستیم، کسی تیم کوک را به خوبی نمی‌شناسد. اینجا در فروشگاه اپل در ایستگاه مرکزی مترو محصولات متنوعی که اپل به جامعه ما عرضه کرد و توانست زندگی بسیاری از کاربرانش را متحول کند، وجود دارد. چه احساسی دارید؟

من اصولا ناشناس بودن را دوست دارم. این صحنه برای من بسیار تماشایی است. واقعا چه کسی می‌تواند چنین فروشگاهی را در ایستگاه مرکزی مترو راه بیندازد. چه کسی باور می‌کرد که ما به شرکتی تبدیل شویم که نماینده بخشی از تاریخ تجارت است؛ شرکتی که هرگز راه‌های نادرست را تجربه نکرده است.

چطور نمی‌توانید مانند استیو جابز باشید؟

به دلایل بسیار زیادی من هرگز نمی‌توانم مانند استیو باشم و جای او را بگیرم. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که او قبل از مرگش به من آموخت این بود که هرگز از او نپرسیم چه کاری می‌خواهد انجام بدهد. او معتقد بود که وقتی این سوال را از شخصی نپرسیم، او می‌تواند با اعتماد به نفس بیشتر کاری را انجام دهد که فکر می‌کند درست است. به این ترتیب بود که من هم هرگز از او نپرسیدم باید چه کار بکنم و حالا در این یک سال توانستم هر کاری که فکر می‌کردم بهتر است انجام بدهم و نتایج بدی هم نگرفتم. قیمت سهام اپل افزایش ۴۵ درصدی داشته است و محصولات جدیدی را معرفی کرده‌ایم. البته من نمی‌توانم بگویم همه کارهایی که در این یک سال انجام داده‌ایم کاملا درست بوده است که نمونه آنها را در مشکلاتی که برای نقشه گوگل در آی‌فون وجود داشت، دیدیم. کاربران ما چنین انتظاری نداشتند و خود ما هم توقع بیشتری از خودمان داشتیم.

شما این مشکل را حل کردید؛ اما با بعضی از مدیران شرکت هم خداحافظی کردید.

بله ما بالاخره این مشکل را حل کردیم. ما برای این کار تمام قدرت و توانایی شرکت را به‌کار گرفتیم و بعضی تغییرات را هم ایجاد کردیم که نتیجه بخش بود. این درحالی بود که آی‌فون ۵ توانست با فروش پنج میلیون دستگاه در یک هفته رکورد فروش تمام محصولات قبلی ما را بشکند.

شما هم همچنان دوست دارید اپل مرموز باقی بماند. دلیل این موضوع چیست؟

ما فکر می‌کنیم که محفوظ و مخفی نگه داشتن اطلاعات مربوط به محصولاتمان بسیار مهم است. دلیل این موضوع هم این است که مردم عاشق غافلگیر شدن هستند.

چرا شما نمی‌توانید شرکتی باشید که محصولاتتان ساخت آمریکا باشد؟

ما برای این کار تلاش زیادی در طول این سال‌ها کرده‌ایم. در نتیجه همین گوشی آی‌فون ۵ دارای موتوری است که در آمریکا ساخته شده است. البته شیشه‌ای که روی بدنه این گوشی تعبیه شده در کنتاکی ساخته شده است. من این مژده را می‌دهم که در سال آینده ما یکی از خط‌های تولید کامپیوترهای مک خودمان را به آمریکا می‌آوریم و در همین جا آنها را می‌سازیم.

این تصمیم چه تاثیری بر قیمت این محصولات خواهد داشت؟

صادقانه بگویم. این اتفاق چندان به ماجرای قیمت مربوط نمی‌شود و بیشتر به مهارت‌های ساخت مربوط می‌شود. در طول زمان مهارت‌های ساخت در کشور ما تا حدودی متوقف مانده است. این لزوما مربوط به اشخاص نیست، بلکه سیستم آموزشی کشور تمرکز کمتری بر آن داشت. حالا ما تصمیم داریم دوباره روی پای خودمان بایستیم. اپل در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار شغل در ایالات متحده ایجاد کرده است. این در حالی است که صنعت اپلیکیشن‌ها بدون ما هرگز وجود نداشت. این اتفاقی است که شاید تا همین چند سال پیش هم کسی پیش بینی آن را نمی‌کرد.

استیو جابز شخص واقعا متفاوتی بود و این را می‌شد از ظاهر و لباس‌هایش هم متوجه شد. شما ظاهری معمولی دارید؛ اما بسیاری معتقدند که قدرت ذهنی شما آنقدر زیاد بوده است که جابز تصمیم گرفت شما را به عنوان جانشینش انتخاب کند.

من مطمئن نیستم که یک آدم معمولی بتواند به اپل بیاید. هر کسی که من را می‌شناسد، می‌داند که کمی عجیب هستم.

اپل چه کاری می‌تواند برای تغییر عادات مربوط به تماشای تلویزیون انجام بدهد؟ چه چیزی درباره تلویزیون اپل می‌دانید که ما نمی‌دانیم؟

تلویزیون بازاری است که ما به شدت به آن علاقه‌مند هستیم؛ بازاری که به نظر من عقب مانده است. نمی‌توانم چیز بیشتری در این مورد بگویم؛ اما می‌دانم که علاقه زیادی به آن دارم.