در این گزارش، برکندی آهنگ رشد فروش آنلاین اقامتگاه‌‌‌های گردشگری در ایران تاکید شده و آمده است که تنها ۷‌درصد از کل اقامتگاه‌‌‌های ایران به صورت آنلاین به فروش می‌‌‌رسند؛ با این حساب هنوز بخش قابل‌‌‌توجهی از بازار فروش اقامتگاه‌‌‌ها در کشور به سمت آنلاین شدن پیش نرفته و این کار را برای کسب و کارهای فعال در این حوزه سخت‌‌‌تر می‌کند. بر اساس گزارش «جاباما»، اندازه بازار اقامتگاه‌‌‌های ایران، تنها ۱۸‌هزار میلیارد تومان است که سود ناخالص این بازار به حدود ۲‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می‌‌‌رسد. همچنین متوسط ارزش هر سفارش (رزرو)‌‌‌ ۵/ ۲ میلیون تومان است و در سال مورد بررسی، بیش از ۷ میلیون رزرو به ثبت رسیده است. طبق بررسی‌‌‌های این استارت‌آپ، تعداد اقامتگاه‌‌‌های موجود در ایران حدود ۱۰۰‌هزار مورد است و حدود ۵۰‌‌‌هزار میزبان، پذیرای مسافران از شهرهای مختلف هستند. از سوی دیگر متوسط مدت زمان اجاره‌های انجام شده، ۷/ ۱ روز بوده و متوسط تعداد مهمانان در هر سفر ۲/ ۳ نفر برآورد شده است.

این گزارش با تکیه بر اطلاعات مرکز آمار، نقشه پراکندگی ظرفیت اقامتگاه‌‌‌ها را بر اساس تعداد تخت نیز به نمایش گذاشته است. طبق این نقشه، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، گیلان، فارس و هرمزگان بیشترین ظرفیت اقامتگاهی در ایران را دارا هستند و کمترین ظرفیت اقامتگاه‌‌‌ها بر اساس تعداد تخت به استان‌‌‌هایی مانند خراسان جنوبی، یزد، سمنان، خراسان شمالی، قزوین، زنجان، همدان، لرستان، ایلام، کردستان و … می‌‌‌رسد.

احمد ایزدپور، مدیرعامل جاباما، با اشاره به این آمارها در مورد وضعیت نه چندان قابل‌‌‌قبول فروش اقامتگاه‌‌‌‌‌‌ها به صورت آنلاین، اعلام کرده است که بیش از ۸ سال از حضور کسب و کارهای آنلاین در صنعت اجاره اقامتگاه می‌‌‌گذرد، اما هنوز راه‌‌‌ زیادی برای افزایش سهم فروش اقامتگاه‌‌‌ها به روش آنلاین وجود دارد. به باور او، اقامتگاه‌‌‌های غیرهتلی در سال‌های اخیر یکی از مقرون به‌‌‌صرفه‌‌‌ترین امکانات سفر برای افراد بوده‌‌‌اند؛ با این وجود، به دلیل وضعیت اقتصادی مردم در سال‌های اخیر، حتی استقبال از همین گزینه نیز در حال کاهش است. وی تاکید کرده است که هنوز سفر برای ۴۰‌درصد از مردم ایران مقدور نیست و این باعث شده اقامتگاه‌‌‌ها نرخ اشتغال پایینی را تجربه ‌‌‌کنند و کل صنعت تحت‌تاثیر قرار گرفته است. با وجود اینکه در این گزارش تایید شده که هنوز بخش قابل‌توجهی از فروش اقامتگاه‌‌‌ها در ایران به سمت آنلاین شدن، پیش نرفته است، اما جاباما در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن در بخش‌‌‌های مختلف رشد‌‌‌های قابل‌توجهی را تجربه کرده است. بر این اساس رشد تعداد سفارش کل (رزرو کل) در سال ۱۴۰۱ برای جاباما ۲/ ۳برابر شده و مبلغ فروش جاباما در سال ۱۴۰۱ رشد ۶/ ۴برابری داشته است. احتمالا بخش قابل‌‌‌توجهی از این رشد را باید ناشی از پشت سر گذاشتن رکودی دانست که در پی پاندمی ویروس کرونا بر بازار سفر حاکم شده بود و رشد ایجاد شده ناشی از بهبود خاصی در شرایط و بازار سفر نیست.