معاون شرکت زیرساخت، اعلام کرد که در حال حاضر تمام دستگاه‌ها مرکز داده اختصاصی ایجاد کرده‌ و چندین مرکز داده خصوصی نیز ساخته شده‌ و به همین خاطر مرکز داده ملی در بهار ۹۲ برای اشتراک‌‌گذاری اطلاعات دولتی‌ها به بهره‌بردای می‌رسد. مهدی کریمی نیسیانی در تشریح پروژه مرکز داده ملی، گفت: در سال‌های گذشته قرارداد مرکز داده ملی منعقد شده است.

معاون طرح و توسعه و فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات زیر ساخت افزود: هم‌اکنون عملیات عمرانی ساختمانی پیشرفت خوبی داشته‌اند که عملیات عمرانی شامل مباحث‌ مربوط به مقاوم‌سازی، ایجاد مرکز اداری و ایجاد سالن‌ها است. وی ادامه داد: هم‌اکنون ساخت مرکز اداری و سالن‌ها کاملا به پایان رسیده و در مراحل آخر، مرحله شیلدینگ (حفاظت الکترومغناطیسی) قرار دارند و در مجموع مراحل عمرانی و ایمن‌سازی دیتاسنتر ملی به زودی به پایان می‌رسد.

کریمی نیسیانی همچنین با اشاره به مباحث IT مرکز داده ملی، تصریح کرد: تجهیزات IT مرکز داده ملی در ایران قرار دارند و به زودی تحویل خواهند شد. معاون طرح و توسعه و فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین در خصوص مباحث حفاظت امنیتی مرکز داده ملی، توضیح داد: طرح‌های مربوط به امنیت مرکز داده ملی نهایی شده و در مرحله اجرا قرار دارند.

وی در خصوص پیمانکار پروژه مرکز داده ملی، گفت: پیمانکار پروژه شرکت ایزایران است و این شرکت دو پیمانکار همکار دارد؛ بخش‌های مربوط به عملیات عمرانی را شرکت زعیم و بخش‌های مربوط به IT را شرکت آریا همراه انجام می‌دهد.

کریمی نیسیانی در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز در انجام این پروژه، گفت: تغییرات نرخ‌ ارز در تمام پروژه‌های جاری شرکت تاثیرگذار خواهد بود؛ اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سعی کرده‌ایم مشکلی نداشته باشیم. کریمی نیسیانی در خصوص فعالیت مرکز داده ملی در کنار مراکز داده خصوصی، گفت: بر اساس آیین‌نامه ابلاغی هیات دولت، مراکز داده به ۳ گروه مراکز داده خصوصی، دولتی و دستگاهی، تقسیم‌بندی‌ شده‌اند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مراکز داده خصوصی در کشور در حال فعالیت هستند و چند مرکز داده خصوصی بسیار خوب نیز در کشور داریم که سرویس‌های میزبانی‌ ارائه می‌کنند.

معاون طرح و توسعه و فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات زیر ساخت تصریح کرد: همچنین هم‌اکنون دستگاه‌ها نیز در حال فراهم‌کردن مراکز داده اختصاصی برای خود هستند که مرتب اخبار افتتاح آنها به گوش می‌رسد؛ اما نکته مورد اهمیت در این بین این است که مرکز داده ملی رقیب تجاری مراکز داده خصوصی محسوب نمی‌شود و شرح وظایف و ماموریت آن کاملا با مراکز داده خصوصی متفاوت است.

کریمی نیسیانی در پاسخ به این سوال که «طبق برنامه‌ریزی‌ها پروژه مرکز داده ملی چه زمانی به پایان خواهد رسید» گفت: نهایت تلاش ما بر این است که بتوانیم در سال جاری پروژه را به اتمام برسانیم؛ اما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به تغییرات به وجود آمده، شاید یک تا دو ماه پروژه تاخیر داشته باشد.