به رغم قوانینی که درباره رانندگی کردن و پیامک نوشتن در بسیاری از نقاط دنیا وجود دارد هنوز هم برخی از افراد نمی‌توانند هنگامی که رانندگی می‌کنند چشم از تلفن خود بردارند، برای این دسته افراد برنامه‌های اجرایی درنظر گرفته شده است که می‌تواند به شکستن این عادت خطرناک کمک کند. یکی از جذاب ترین برنامه‌های اجرایی که تاکنون به بازار عرضه شده برنامه «Drive Mode» (حالت رانندگی) است که به صورت رایگان در دسترس قرار گرفته و هنگامی که کاربر درحال رانندگی است، عملکرد تلفن را محدود می‌کند. وقتی که حالت رانندگی در این برنامه فعال می‌شود صدای هشدارهایی از جمله پیام‌های ارسالی، نامه‌های الکترونیکی و حتی تماس‌های تلفنی خاموش می‌شود و همچنین پاسخ خودکاری به تماس گیرنده یا فرستنده پیامک ارسال می‌شود که محتوای آن حاکی از این است که کاربر درحال حاضر نمی تواند پاسخگوی تلفن خود باشد. این درحالی است که تلفن همچنین تماس‌های از دست رفته و پیامک‌های خوانده نشده را ذخیره و فهرست می‌کند، اما در این حالت ارسال و دریافت هیچ پیامکی میسر نیست.

درحال حاضر این برنامه اجرایی برای تلفن‌های هوشمندی که دارای سیستم‌عامل بلک‌بری و آندروید هستند قابل نصب است. یک سخنگو از شرکت ای تی اند تی به عنوان طراح این برنامه اظهار کرد که درحال حاضر نسخه آی‌فون این برنامه نیز تحت بررسی است، اما تاکنون تاریخی برای انتشار این نسخه ذکر نشده است. اما اگر کاربران تصور می‌کنند که دریافت و پاسخ به پیام‌های متنی درحال رانندگی بسیار مهم و حیاتی است باید استفاده از خدماتی را درنظر بگیرند که پیام متنی را به صورت شفاهی خوانده و این امکان را فراهم می‌کند که به صورت شفاهی پاسخ را ارائه کنید.

درحال حاضر برنامه Siri برای آی‌فون ۵ و آی‌فون ۴S می‌تواند این مشکل را پاسخگو باشد. وقتی که یک پیام متنی دریافت می‌کنید به سادگی می‌توانید از Siri بخواهید که آن را برایتان بخواند و پس از آنکه پیام خوانده شد می‌توانید به آن بگوید که دوست دارید پاسخ شما را نوشته و آن را برای مخاطبتان ارسال کند. برنامه Google Voice Actions هم خدمات مشابهی به کاربران آندروید ارائه می‌دهد. کاربرانی که از نسخه‌های قدیمی آی‌فون و بلک‌بری استفاده می‌کنند می‌توانند برنامه Drive Safe (رانندگی ایمن) را به صورت رایگان مورد استفاده قرار دهند. همچنین برای کمک به آسودگی خاطر والدین نوجوانانی که رانندگی می‌کنند نیز برنامه‌های اجرایی طراحی شده است، چرا که این گروه بیش از هر گروه سنی دیگر تمایل به نوشتن و دریافت پیامک دارند.