دنیای اقتصاد- پنج سال پیش شرکت Amazon یکی از مهم‌ترین گجت‌های قابل حمل دهه گذشته را معرفی کرد. کتاب‌های الکترونیک سال‌ها بود که در دسترس بودند؛ اما شاید تا زمان عرضه کتابخوان‌ها برای بسیاری هنوز چندان شناخته شده نبودند. کتابخوان Kindle شرکت Amazon اما نقش مهمی در رونق بازار کتابخوان‌های الکترونیکی و پذیرش این دستگاه‌ها به عنوان یکی از گجت‌ها کاربردی و محبوب بازار داشته است.

با ورود kindle به بازار، سیل کتابخوان‌های الکترونیکی رقیب به بازار جاری شد. دستگاه‌های کتابخوان الکترونیک Nook از شرکت Barnes & Noble و Glo از Kobo از آن دسته بودند؛ اما به تدریج این دستگاه‌ها ابعادی کوچک‌تر پیدا کردند و با اضافه شدن صفحات لمسی و ارزان‌تر شدن قیمت‌ها بازار پر رونقی پیدا کردند. هر چند هنوز بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که تبلت‌های چند رسانه‌ای بازار کتابخوان‌های الکترونیکی را تحت تاثیر قرار داده‌اند؛ اما هنوز این دستگاه‌ها طرفداران پر و پا قرصی دارند. درست به همین دلیل هم مجله آنلاین Gizmag به تازگی به بررسی و مقایسه دستگاه‌های کتابخوان الکترونیکی پرطرفدار بازار جهانی پرداخته است. این بررسی را در اینجا می‌خوانید:
اندازه


اندازه این شش دستگاه تقریبا مشابه است. با این حال اما کتابخوان‌های Amazon در مجموع ابعاد مناسب‌تری نسبت به رقبا دارند. از نظر اندازه کلی kindle از همه کوچک‌تر است. کتابخوانKindle Keyboard هم باریک‌‌ترین است.
وزن


همه این کتابخوان‌های الکترونیک وزن نسبتا سبکی دارند، هر چند kindle استاندارد از بقیه سبک‌تر است. این در حالی است که kindle Keyboard از نظر وزن از همه سنگین‌تر است که این به خاطر نمایشگر با کیفیت آن است.
نمایشگر


همه این کتابخوان‌های الکترونیکی دارای نمایشگرهای 6 اینچی هستند و به این ترتیب این اندازه را به اندازه استاندارد برای نمایشگرهای این دستگاه‌ها تبدیل کرده‌اند. از خانواده کتابخوان‌های Kindle فقط مدل Paperwhite است که نمایشگر لمسی دارد و دو مدل دیگر دستورات فیزیکی را پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که بقیه کتابخوان‌ها همگی دارای نمایشگرهای لمسی هستند. مطالعه متن روی تمام این صفحات بسیار راحت است؛ ولی Paperwhite و Kobo Glo بیشتری وضوح تصویر را دارند. از نظر نور پس زمینه هم سه مدل Kindle Paperwhite، Kobo Glo و Nook Simple Touch بهترین گزینه هستند تا در شرایط نور کم به کمک کاربرانشان بیایند.
حافظه


کتابخوان‌ها مانند تبلت‌ها چندان نیازی به حافظه زیاد ندارند. در واقع کتاب‌های الکترونیکی هم حجم زیادی را اشغال نمی‌کنند. از طرف دیگر تمام خریدها از فروشگاه‌های آنلاین در فضای ابری ذخیره می‌شود و به این دلایل در این دستگاه‌ها نیاز چندانی به حافظه زیاد وجود ندارد.
ارتباطات بی‌سیم


همه این کتابخوان‌ها به جز Kindle Keyboard مجهز به سیستم Wi-Fi هستند. Kindle Keyboard اماعلاوه بر Wi-Fi از 3G هم پشتیبانی می‌کند. مدل Kindle Paperwhite هم علاوه بر نسخه مجهز به Wi-Fiدارای یک نسخه Wi-Fi و 3G هم هست. با این اوصاف آن دسته از کاربران که می‌خواهند از امکانات سیم کارت در دستگاه کتابخوان خودشان بهره ببرند، باید یکی از کتابخوان‌های Amazon را بخرند.
عمر باتری


نمایشگرهای e-ink همیشه به خاطر عمر بالای باتری با یک بار شارژ شناخته می‌شوند. این کتابخوان‌ها مجهز به نمایشگرهای e-ink هم هستند.
زمان شارژ شدن


اگر به دنبال دستگاهی با زمان شارژ کم هستید، در بازار کتابخوان‌ها بهترین گزینه Kindle استاندارد است که تنها سه ساعت برای شارژ کامل زمان لازم دارد.
مزیت‌های هر مدل


نمایشگرهای دارای نور پس زمینه یا Backlit بزرگ‌ترین پیشرفت برای کتابخوان‌های الکترونیکی در سال‌های اخیر بود‌ه‌اند. Kindle Paperwhite، Nook Simple Touch with GlowLight و Kobo Glo تمام آنچه را برای مطالعه در محیط تاریک لازم است در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بهترین دلیل برای خرید مدل پایه Kindle قیمت آن است و Kindle Keyboard هم که تنها مدل دارای کیبورد فیزیکی است. Nook Simple Touch هم یک کتابخوان خوب با طراحی جالب است؛ اما قیمتی بالاتر از Kindle استاندارد دارد. Kindle و Kindle Paperwhite دارای شارژر نیستند و کاربران آنها باید چند دلاری برای خرید یک شارژر جدا بپردازند.
حداقل قیمت


اگر به دنبال یک کتابخوان الکترونیکی ارزان قیمت هستید، مدل استاندارد Kindle انتخاب خوبی است. البته همه مدل‌های کتابخوان Kindle با قیمت‌های ویژه در بازار عرضه می‌شوند و به این دلیل سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارند.