پایان عمر معاملات چکی در بازار کامپیوتر

دنیای اقتصاد- در پی نوسانات نرخ ارز و همچنین بی‌ثبات شدن فضای کسب‌و‌کار در بازار کامپیوتر، شکل و سیاق معاملات بین فعالان بازار تغییر کرده است. بر اساس اعلام فعالان بازار تا پیش از این، معاملات بین کسبه اکثرا به صورت اعتباری و چکی بوده است. ولی در یک ماه اخیر کمتر شاهد معاملاتی به این شیوه در بازار هستیم. به گفته فعالان بازار بی‌ثباتی بازار موجب این اتفاق شده است. در رابطه با این موضوع، گفت‌و‌گوی کوتاهی با احمد پیراسته، یکی از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود شیوه معاملات بین کسبه در بازار کامپیوتر تغییر کرده است و دیگر کمتر می‌توان شاهد معاملات اعتباری و چکی در بازار بود. این موضوع را تایید می‌کنید؟

بله درست است. ولی بهتر است بگوییم در حال حاضر حجم معاملات، حتی معاملات بین همکاران بازار بسیار کاهش یافته است. اما معاملات حدودی که صورت می‌گیرد هم به صورت چکی انجام نمی‌شود.

یعنی معاملات نقدی صورت می‌گیرد؟

بله. کسبه خواهان معاملات نقدی هستند. زیرا در چنین شرایطی نمی‌توان خطر کرد.

این به معنی آن است که کسبه بازار حتی به یکدیگر اعتماد ندارند و هر روز احتمال یک کلاهبرداری و... در بازار وجود دارد. درست است؟

کسبه بازار اعتمادی به شرایط و اوضاع و احوال بازار ندارند؛ چرا که شرایط بازار است که موجب می‌شود یکی از فعالان بازار کم آورده و نتواند از عهده تعهدات خود برآید. از طرفی در حال حاضر قیمت‌ها روز به روز در حال تغییر است. ممکن است کالایی که اکنون به صورت اعتباری یا چکی با قیمت دو میلیون تومان به فروش می‌رسد، فردا قیمتی حدود دو میلیون و ۲۰۰ یا کمتر یا بیشتر داشته باشد. به همین دلیل این موضوع باعث بروز اختلافاتی بین فروشنده و خریدار می‌شود. پس ترجیح بر این است که معاملات نقدی صورت گیرد.