اولترابوک‌ها روی دست فروشندگان ماندند

دنیای‌اقتصاد- زمانی که اولترا بوک‌ها (که از حدود یک سال قبل در حجم زیادی وارد بازار داخلی شدند) میهمان بازار داخلی شدند،تصور فروشندگان و واردکنندگان این بود که این اولترا بوک‌های سبک و کم حجم بازار را در دست خواهند گرفت. اما اینک فعالان بازار می‌گویند، این کالاها جزو کم مخاطب‌ترین‌های بازار لپ‌تاپ هستند. محمد ساری، یکی از کسبه بازار کامپیوتر در این باره می‌گوید: علت اصلی این بی‌توجهی به اولترا بوک‌های موجود در بازار، قیمت بالای آنها و همچنین عدم تجهیز این سری از لپ‌تاپ‌ها به اپتیکال درایو است.

به گفته این فروشنده در یک سال اخیر شاهد عرضه برندهای مختلفی در زمینه اولترا بوک‌ها به بازار بودیم. اما هیچ یک از این اولترا بوک‌ها با استقبال چندانی مواجه نشده‌اند.

یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم گفت: مهم‌ترین دلیل عدم محبوبیت اولترا بوک‌ها در بازار ایران عدم تجهیز به اپتیکال درایو است؛ چرا که یک کاربر ایرانی لپ‌تاپ عادت کرده است که همه چیزهایی که مورد نیازش است در لپ‌تاپ باشد. به همین دلیل، استفاده از یک اپتیکال درایو اکسترنال برایش غیرقابل قبول است. این فعال بازار افزود: در حال حاضر اکثر نمونه‌های فوق باریک روی دست فروشندگانشان مانده‌اند و فروش چندانی ندارند.

عبدی، یکی دیگر از کسبه بازار هم گفت: با توجه به اینکه این اولترا بوک‌ها در رقابت با مک‌بوک ایرهای اپل به بازار عرضه شده‌اند، تصور می‌شد ورود این سری لپ‌تاپ‌ها روی بازار مک‌بوک ایرهای اپل تاثیر بگذارد. اما این اتفاق حداقل در ایران نیفتاد.

این فعال بازار افزود: برخلاف ایران در بازارهای جهانی تقاضا برای اولترابوک‌ها در حد بالایی است.اما در ایران رشد قیمت‌ها باعث شده است این لپ‌تاپ‌ها در مهجوریت به سر برند.

فعالان بازار می‌گویند: رشد قیمت‌ها که در پی نوسانات نرخ ارز رخ داده است تا حدود زیادی موجب شده است اولترا بوک‌ها به چشم خریدارانی که در پی خرید لپ‌تاپ‌های ارزان هستند نیایند.