دنیای اقتصاد- در آخرین ساعات کاری روز یکشنبه خبری به نقل از دبیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه منتشر شد که حکایت از فیلتر شدن سرویس گوگل و جی میل می‌داد. بعد از انتشار این خبر نیز این دو سرویس، از دسترس خارج شد. دلیل این تصمیم از سوی خرم آبادی دبیر کمیته تعیین مصادیق درخواست مردم عنوان شده است. نکته ای که در این تصمیم جالب به نظر می رسد این است که به صورت معمول کاربر درصورت فیلتر بودن یک سایت به سایت پیوندها راهنمایی می‌شد. اما این در حالی است که درحال حاضر برای صفحه جی‌میل جایگزینی در نظر گرفته نشده و صفحه اصلی و لوگوی این سایت قابل دسترسی است، اما امکان ورود به صفحه‌ شخصی افراد فراهم نیست.

در همین حال به گزارش ایسنا تاکنون هیچ یک از مسوولان حوزه‌ فن‌آوری اطلاعات پاسخ روشنی نسبت به این تصمیم اعلام نکرده‌اند و همین موضوع سبب انتشار شایعات زیادی شده است. از جمله اینکه بسیاری این تصمیم را به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ارتباط می‌دهند. اما در آخرین اظهار نظر عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه گفته است که به دلیل درخواست‌های مکرر مردمی، سایت گوگل و جی میل در کشور فیلتر می‌شوند‌. وی در خصوص مدت زمان فیلتر این سایت نیز گفت: گوگل و جی میل تا اطلاع ثانوی در سراسر کشور فیلتر خواهند شد.

در تماس خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد با دفتر دبیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه، مسوول دفتر عبدالصمد خرم آبادی با بیان اینکه فعلا ایشان حاضر به مصاحبه با هیچ رسانه ای نیستند در پاسخ به این سوال که این فیلترینگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت گفت: تاکنون هیچ دستوری مبنی بر فیلتر شدن سرویس جی‌میل و گوگل به این کارگروه ارسال نشده است. اما از آنجا که دستور به فیلتر شدن سایت یوتیوب به کارگروه ارسال شده و از آنجایی که آی پی آدرس این دو سایت با هم مشترک است، بنابراین به صورت غیرمستقیم سرویس جی‌میل نیز فیلتر شده است.

این اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود که سایت یوتیوب پیش از انتشار این فیلم و از سال‌های گذشته در کشور فیلتر بوده است.