دور دوم اجرای طرح شبنم با بارکدهای جدید

دنیای‌اقتصاد- مرحله دوم اجرای طرح ساماندهی کالاهای موجود در سطح بازار با بارکدهای جدید شبنم از اول مهرماه آغاز و تا اول آذرماه ادامه خواهد داشت. البته در این مرحله از اجرای این طرح شاهد تغییر و تحولاتی از لحاظ طراحی بارکدهای دو بعدی شبنم هستیم. گویا این تغییر برای تمایز قائل شدن بین کالاهایی که به‌تازگی وارد بازار شده و به برچسب شبنم مزین می‌شوند و کالاهایی که در سطح بازار وجود داشته و توسط ماموران در بازار به بارکد دوبعدی شبنم مزین می‌شوند ایجاد شده است.

فعالان بازار و کارشناسان می‌گویند، به احتمال زیاد این اقدام (تغییر در طراحی بارکد دوبعدی شبنم) به دلیل انتشار اخبار یا شایعاتی در مورد ورود بارکدهای جعلی و تقلبی به بازار است. به گفته آنها به نظر می‌رسد که مسوولان اجرایی این طرح سعی کرده‌اند با ایجاد این تغییرات در طراحی بارکدهای شبنم آرام آرام بارکدهای قبلی را از صحنه بازار محو کنند تا افرادی که بارکدهای جعلی را در حجم زیاد خریده‌اند متضرر شوند و ناچار شوند برای خرید بارکدهای جدید اقدام کنند. گروهی نیز می‌گویند، ایجاد تغییر در طراحی بارکد برای بالا بردن قیمت بارکدهاست و به نظر می‌رسد مسوولان اجرایی قصد دارند قیمت بارکد را افزایش داده و به همین دلیل دست به ایجاد تغییراتی در طراحی و... زده‌اند.

اما غلامرضا نوری‌زاده، مدیر پروژه شبنم این ادعای فروشندگان را تکذیب کرده و به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: تغییرات جدید در طراحی بارکدها برای تمایز قائل شدن بین کالاهای وارداتی و کالاهایی است که در بازار موجود بوده و پس از واردات به برچسب مزین شده‌اند؛ چراکه در این دوره برچسب‌هایی که برای کالاهای موجود در سطح بازار صادر می‌شود با برچسب‌هایی که در روند واردات کالا به کشور روی کالا درج می‌شود از لحاظ ظاهری تفاوت دارد. به نحوی که بازرسان امکان تشخیص دو گروه کالا را داشته و فرآیند کد دار شدن کالاهای موجود در سطح بازار با سلامت و دقت بیشتری انجام شود.

نوری‌زاده در ادامه افزود: این دوره از اجرای طرح شبنم یک پروژه دو ماهه است و پس از این دوره دوماهه بازرسان شورای اصناف به بازار مراجعه می‌کنند و تمامی کالاهای مشمول الزام درج کد دوبعدی شبنم را رصد و کالاهای فاقد بارکد را به عنوان کالای قاچاق از سطح بازار جمع‌آوری می‌کنند. وی همچنین از همکاری ۱۸ اتحادیه در دور دوم اجرای طرح شبنم خبر داد و گفت: در دور اول اجرای این طرح تنها پنج اتحادیه با مسوولان اجرایی این طرح همکاری داشتند. اما اینک اتحادیه‌های بیشتری با ما همکاری دارند و ما از راهنمایی و کمک آنها برای بارکددار کردن کالاهای موجود در کف بازار استفاده می‌کنیم. چرا که دارندگان کالاهای موجود در بازار باید کالاهای خود را به اتحادیه معرفی و از این طریق برای دریافت برچسب اقدام کنند. در غیر این صورت، کالای آنها قاچاق محسوب

می‌شود. گروهی از کارشناسان بازار می‌گویند، اگر چه این طرح همچنان با انبوهی از ایرادات در حال اجراست و همچنین این تغییر در طراحی بارکد کمی عجیب است؛ اما به نظر می‌رسد این اقدام جدید مسوولان اجرایی طرح شبنم نتایج مثبتی در کاهش سوءاستفاده برخی از کسبه در قیمت‌گذاری کالاها در زمان نوسانات نرخ ارز داشته باشد. چراکه به این ترتیب در زمان نوسانات نرخ ارز، خریدار متوجه می‌شود که کالا چه زمانی وارد بازار شده است و فروشنده نمی‌تواند به بهانه افزایش نرخ دلار قیمت کالایی را که از مدت‌ها قبل با دلار ارزان وارد بازار شده به نرخ دلار روز به فروش برساند.