آی تی ایران - نسخه جدید سیستم‌عامل iOS اپل سرانجام از دیروز برای گوشی‌های آی‌فون، آی پاد تاچ و آی پد آماده دانلود شد.
این سیستم‌عامل شامل بهبودهای متعددی است. از Passbook گرفته تا عکاسی پانوراما این سیستم‌عامل را به یکی از قدرتمندترین سیستم‌عامل‌های موبایل تبدیل کرده است.

خوشبختانه این سیستم‌عامل رایگان است و برای دستگاه‌های New ipad، آی پد ۲، آی‌فون ۴S، آی‌فون ۴ و آی‌فون ۳GS و نسل چهارم آی پاد تاچ قابل نصب است. البته آی‌فون ۵ و نسل‌های جدیدتر آی‌پاد تاچ که اخیرا معرفی شدند عملا به این سیستم‌عامل مجهز هستند.
ما در اینجا به مهم‌ترین تغییرات این سیستم‌عامل اشاره می‌کنیم:
اشتراک در فیس‌بوک
این امکان در هنگام معرفی iOS6 معرفی شد به واقع مشابه کاری بود که اپل در هنگام معرفی
iOS ۵ با توییتر انجام داده بود، ولی حالا پست کردن در فیس‌بوک و توییتر به مراتب ساده شده است. از بخش مرکز هشدار یا Notification Center حالا به سادگی می‌توان در این دو شبکه اجتماعی مطلبی را به اشتراک گذاشت.
مزاحم نشوید
این واقعا یکی از بهترین کارهایی است که اپل در این سیستم‌عامل انجام داده است. برای همه طرفداران آی‌فون سروصداهای متعدد آی‌فون در نیمه شب و پریدن از خواب واقعا آزار دهنده است هرچند البته همواره امکان سایلنت کردن آی‌فون وجود داشته اما حالا این امکان به وجود آمده که به طور خودکار و در ساعات مشخص (که توسط کاربر مشخص می‌شود) این سیستم فعال شود.


سیری ورزشی شد
حالا از سیری می‌توانید بپرسید که نتیجه فلان مسابقه چی شد یا مثلا جدول لیگ بسکتبال آمریکا را نشان بده. در سیستم‌عامل جدید نتایج چندین لیگ ورزشی از بسکتبال گرفته تا والیبال و فوتبال در آمریکا و ایتالیا و آلمان و انگلیس در اختیارسیری قرار دارد که می‌توانید از او نتیجه را سوال کنید.


بازکردن برنامه با سیری
حالا سیری کاری را که پارسال از آن انتظار داشتیم، انجام می‌دهد و آن باز کردن برنامه است. به سیری بگویید مثلا برنامه Camera را باز کن و این کار را برای شما انجام می‌دهد. این برای کسانی که ده‌ها اپلیکیشن روی دستگاهشان دارند و پیدا کردن هرکدام چندان ساده نیست، امکان ارزشمندی است.
پست کردن در فیس‌بوک با سیری
و بالاخره سیری که ظاهرا همه آپدیت‌هایش را گذاشته بوده برای این نسخه می‌تواند توییت کند و در فیس‌بوک پست کند. کافی است بگویید «Post to Twitter» و حتی می‌توانید با گفتن hashtag برای پست‌های خود تگ هم بگذارید. فیس‌بوک هم به همین ترتیب.


عکاسی پانوراما
با بهبودی که اپل در نرم‌افزار دوربین این سیستم‌عامل داده حالا می‌توان عکس‌های پانوراما هم گرفت. مثل همه برنامه‌های عکاسی پانوراما کار با آن بسیار راحت و ساده است و نکته جالب اینکه نتیجه کار یک فایل بزرگ ۱۶ مگابایتی است که دارای رزولوشن بالایی هم هست.
من خودم با شما تماس می‌گیرم
امکان فرستادن پیام به جای پاسخ دادن به تلفن چیز چندان جدیدی نیست؛ اما برای دارندگان دستگاه‌های اپل جذاب است. جذاب تر از آن این است که می‌توان پیغام دلخواه را ذخیره و ارسال کرد یا یک تماس دریافتی را به صورت یک یادآوری در لیست یادآوری‌ها ذخیره کرد.


سافاری تمام صفحه
دارندگان مک با امکان تمام صفحه برنامه‌های اپل آشنایی دارند. حالا اپل این تجربه را در اختیار مرورگر سافاری تحت این سیستم‌عامل هم قرار داد و به محض اینکه دستگاه را به صورت افقی برگردانیم، می‌توانیم با فشردن دگمه مخصوص، از وضعیت تمام صفحه استفاده کنیم. سافاری البته با تلفیق خوب خود با iCloud اپل این امکان را می‌دهد که صفحه‌های باز در سافاری مک (و بالعکس) را هم مشاهده کرد. سافاری همچنین امکان بعدا خواندن یک صفحه را هم به این سیستم‌عامل افزوده که با افزودن یک مطلب به لیست خواندنی‌ها آن را بعدا به صورت آفلاین خواند.

نتخاب چند عکس
اگر می‌خواستید تا قبل از این عکسی را ایمیل یا پرینت کنید باید این کار را یک به یک انجام می‌دادید، حالا امکان انتخاب همه عکس‌ها یا چند عکس خاص فراهم شده. از همین جا شما می‌توانید حتی با انتخاب چند عکس آن را در فیس‌بوک بگذارید یا ایمیل کنید.
نقشه ضعیف!
واقعیت این است حداقل این یکی امکان جای تعریف ندارد (برای ما در ایران ) چراکه اپل با حذف نقشه گوگل و جایگزین کردن نقشه خود عملا یک امکان بسیار خوب را با یک امکان ابتدایی عوض کرده است. نقشه فعلی اپل از ایران و شهرهای بزرگ مانند تهران بسیار ناقص است و عملا هیچ کارآیی ندارد. نقشه اپل از قضا از نظر فنی دارای کارآیی زیادی است و اتفاقا برای شهرهای اروپایی و آمریکایی بسیار هم کاربردی است؛ اما برای کشورهایی چون ایران واقعا بلااستفاده است. تصویر سه‌بعدی هم که اپل روی آن تبلیغ بسیاری کرده فقط برخی شهرهای آمریکا و اروپا را در بر میگیرد.
فیس تایم روی سیم‌کارت
فیس تایم روی سیم‌کارت هم از جمله امکاناتی است اپل به سیستم‌عامل جدید خود افزوده است. احتمالا در ایران فقط بتوان با سیم‌کارت‌های رایتل از آن استفاده کرد؛ چراکه فیس تایم نیاز به سرعت اینترنت بالا دارد و هر چند سرعت اینترنت رایتل هم چنگی به دل نمی‌زند، ولی به هر حال تکنولوژی جدید این امکان را می‌دهد که حالا چت تصویری فیس‌تایم را از طریق آن فعال کرد.