ندا لهردی
ثبت تصاویر سال‌های سال است که به عنوان یکی از بهترین راه‌های مرور خاطرات و وقایع شناخته می‌شود. دیجیتالی شدن صنعت عکاسی و فیلمبرداری اما نقطه عطفی در این صنعت به حساب می‌آید، تا جایی که کار با دوربین‌های متفاوت را به یک سرگرمی معمول و محبوب در میان مردم سرتاسر دنیا تبدیل کرده است.

با این اوصاف است که شرکت‌های تولیدکننده انواع دوربین و تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری در سال‌های اخیر و از زمان ورود به دنیای دیجیتال روزهای نسبتا پر‌رونقی را تجربه کرده‌اند. این شرکت‌ها به بهانه نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف جدیدترین محصولات و خدمات خودشان را معرفی و رونمایی می‌کنند. یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت عکاسی و تصویربرداری جهان اما همیشه بهترین بهانه برای جمع شدن تولیدکنندگان بزرگ و فعال از سرتاسر دنیا است. نمایشگاه «فوتوکینا» که اولین بار در سال 1950 در شهر کلن آلمان برگزار شد، همچنان به صورت یک رویداد دو سالانه در ماه سپتامبر در مرکز نمایشگاهی و تجاری این شرکت برپا می‌شود.


رشد بازدیدکنندگان جوان و به روز
این نمایشگاه تمام بخش‌های صنعت تصویر برداری از عکاسی و فیلمبرداری گرفته تا پردازش و چاپ تصاویر را پوشش می‌دهد. نمایشگاه امسال از روز هجدهم سپتامبر (سه‌شنبه گذشته) شروع شده و تا روز بیست‌وسوم این ماه (یکشنبه) ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه مجموعا ۱۲۵۱ شرکت کننده از ۴۵ کشور دنیا حضور دارند و بیش از ۱۸۰ هزار نفر بازدید کننده از ۱۶۵ کشور جهان برای دیدن جدیدترین محصولات و خدمات صنعت تصویر برداری به این نمایشگاه آمده‌اند که این تعداد در مقایسه با آخرین دور برگزاری این نمایشگاه در سال ۲۰۱۰، رشد ۷ درصدی داشته است. مسوولان برگزاری این نمایشگاه اعلام کرده‌اند که از میان بازدید کنندگان نمایشگاه امسال بیشترین تعداد را بازدیدکنندگان جوان در اختیار دارند. بد نیست بدانید که حدود ۶۳۰۰ نفر خبرنگار هم برای پوشش خبری این رویداد بزرگ در مرکز نمایشگاه و تجاری شهر کلن دور هم جمع شده‌اند.
هر چند بازدیدکنندگان این نمایشگاه برای خرید بلیت یک روزه 45 یورو و بلیت دو روزه 75 یورو باید بپردازند، اما می‌توانند از جدیدترین رویدادها و وقایع صنعت عکاسی و فیلمبرداری آگاه شوند. مسوولان برگزاری نمایشگاه هم برای راحتی کار بازدیدکنندگان یک اپلیکیشن ویژه را طراحی و ارائه کرده‌اند که برای همه انواع موبایل‌ها از آی‌فون و موبایل‌های هوشمند آندرویدی گرفته تا گوشی‌های ویندوز فون و جاوا قابل دانلود و استفاده است. این برنامه کاربردی تمام اطلاعات مورد نیاز کاربرانش درباره نمایشگاه، شرکت کنندگان و البته نقشه کامل مرکز نمایشگاه کلن و غرفه‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهد. بسیاری از کارشناسان و فعالان معتقدند که بازدید کنندگان نمایشگاه فوتوکینای امسال، اغلب کاربران و علاقه‌مندان جوانی هستند که سلیقه به روزی داشته و ترجیح می‌دهند برای بازدید از نمایشگاه اطلاعاتی دقیق و درست را به راحتی و مثلا از طریق گوشی‌های موبایل خودشان در اختیار داشته باشند.
رقابت محصولات جدید
نمایشگاه فوتوکینای امسال با شعار «دنیای‌تصویر» برگزار شده است تا میزبان جدیدترین محصولات صنعت تصویربرداری باشد. هر چند محصولات متنوعی در زمینه تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری، چاپ و پردازش عکس و فیلم در این نمایشگاه رونمایی و معرفی شدند، اما در این میان دوربین‌های عکاسی مطابق معمول طرفداران بیشتری داشته و بیشتر توجه بازدیدکنندگان را به خودشان جلب کردند. در واقع دوربین‌های عکاسی دیجیتال پرطرفدارترین و پر فروشترین محصول این صنعت هستند و به این دلیل در نمایشگاه امسال هم مانند سال‌های گذشته حسابی خبرساز شدند. شرکت‌های مختلفی مانند Nikon، Canon،Sony، Samsung، Fujifilm، Olympus، Panasonic، Pentax، Leica و Hasselblad در این نمایشگاه جدیدترین دوربین‌های خودشان را معرفی و رونمایی کردند، دوربین‌هایی که اغلب آنها قرار است از سال میلادی آینده به صورت رسمی روانه بازار شوند.
Canon: این شرکت در نمایشگاه امسال جدیدترین مدل از دوربین‌های حرف‌های فول فریم خودش را با مدل EOS ۶D معرفی کرد. معرفی آخرین مدل از سری نیمه‌حرفه‌ای PowerShot G با مدل G۱۵ هم یکی از خبرهای داغ Canon در این نمایشگاه بود. این شرکت همچنین دو مدل جدید دیگر از سری دوربین‌های کامپکت خودش را با مدل‌های SX۵۰ HS و S۱۱۰ رونمایی کرد.


Nikon: این شرکت بزرگ هم در نمایشگاه فوتوکینای امسال با سه دوربین و یک لنز جدید شرکت کرد. دوربین مدل D۶۰۰ این شرکت با وضوح عکاسی ۳/۲۴ مگاپیکسلی و حسگر فول فریمش توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خودش جلب کرد. این شرکت همچنین دو دوربین کامپکت دیگر را با مدل‌های S۸۰۰ C و P۷۷۰۰ را در این نمایشگاه رونمایی کرد.


Olympus: این شرکت با هدف ادامه بازار دوربین‌های حرفه‌ای و موفق PEN دو مدل جدید دیگر از این سری را با نام‌های E-PL۵ و E-PM۲ رونمایی کرد. این دوربین‌ها به خاطر سرعت عکاسی و نمایشگر لمسی حساسشان توانستند حسابی توجه بازدیدکنندگان را جلب کنند. مدل XZ-۲ iHS هم محصول جدید دیگر این شرکت بود که با هدف کاربران نه چندان حرفه‌ای معرفی شد.


Sony: این شرکت با محصولات متنوعی در نمایشگاه امسال شرکت کرد. Sony چهار دوربین و سه لنز جدید را رونمایی کرد تا نشان دهد با نیاز کاربران مختلف همراه شده است؛ دو دوربین جدید از سری NEX با مدل‌های NEX-۵R و NEX-۶، یک دوربین حرفه‌ای و فول فریم با مدل SLT-A۹۹ و بالاخره یک دوربین کامپکت و کاربردی با مدل DSC-RX۱.


Samsung: این شرکت بزرگ کره‌ای در نمایشگاه فوتوکینای امسال با یک دوربین هوشمند و دو لنز جدید شرکت کرده است. دوربین Galaxy این شرکت که از پیش از این نمایشگاه هم حسابی جنجال‌های خبری ایجاد کرده بود، دارای حسگر ۳/۱۶ مگاپیکسلی بوده و از لنز ۳۲ میلیمتر و نمایشگر بزرگ ۸/۴ اینچی تمام لمسی بهره می‌برد.

این شرکت همچنین دو لنز جدید را هم برای دوربین‌های حرفه‌ای سری NX خودش هم معرفی کرده است.
Leica: مدل‌های متنوع این شرکت که برای کاربران و گروه‌های کاری مختلف معرفی شدند، جمعیت زیادی از بازدیدکنندگان را به غرفه این شرکت کشاندند.

بعضی از این دوربین‌های جدید مانند مدل‌های D-LUX 6، Leica M و Leica M-E طراحی به سبک دوربین‌های قدیمی داشته و مدل‌های V-LUX 4 و Leica S با طراحی مدرن، قابلیت‌های متنوع و کاربردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
Hasselblad: این شرکت سوئدی که به خاطر طراحی و تولید دوربین‌های حرفه‌ای در بازار شناخته می‌شود، در نمایشگاه فوتوکینای امسال محصولات لوکس و جدید را معرفی کرد.


دوربین جدید مدل Lunar این شرکت که در این نمایشگاه رونمایی شد، در واقع محصولی جدید برای ورود Hasselblad به بازار دوربین‌های بدون آینه با لنزهای قابل تعویض است. این دوربین ۶۵۰۰ دلاری با همکاری شرکت Sony تولید شده و ویژگی‌های مشترکی با دوربین مدل NEX-۷ این شرکت دارد.
بدنه این دوربین براساس سفارش خریداران می‌تواند از فیبر کربن، چوب، چرم، تیتانیوم و حتی فلزات گران قیمتی مانند طلا ساخته شود.
این شرکت همچنین یک دوربین حرفه‌ای دیگر با مدل H۵D را در سه نسخه ۴۰، ۵۰ و ۶۰ مگاپیکسلی معرفی کرده است که بدنه ضدآب داشته و امکانات پیشرفته‌تری را در مقایسه با مدل‌های قبلی این شرکت برای کاربران ارائه می‌کند. قیمت ارزانترین مدل این دوربین هم ۱۳۰۰۰ یورو خواهد بود.