همکاری گوگل و اپل برای پایان دادن به ردیابی کاربران توسط ردیاب‌‌های هوشمند

شرکت‌هایی همچون سامسونگ، تایل، چیپولو و پبلبی نیز که ردیاب‌های هوشمندی را در بازار دارند، حمایت خود را از این طرح اعلام کرده‌اند. این اقدام مشترک شرکت‌های فناوری به دنبال انتشار گزارش‌های متعددی از سوی کاربران مبنی بر سوءاستفاده از دستگاه‌های ردیاب هوشمند انجام خواهد شد. زیرا اساسا این دستگاه‌ها برای کمک به افراد در پیدا کردن اشیا و وسایل‌شان طراحی شده‌اند. اخیرا در تگزاس، فردی توانست به کمک یک ایرتگ اپل، کامیون سرقت‌شده خود را ردیابی و پیدا کند؛ اتفاقی که البته با شلیک به فرد سارق و کشته شدن وی همراه بود و همین مساله، نگرانی‌ها‌ پیرامون این ردیاب‌ها را تشدید کرده است.

حالا شرکت‌های فناوری می‌گویند که در قالب این طرح، قصد دارند نرم‌افزاری را طراحی کنند که قادر است فرد ناشناسی را که از این ردیاب‌ها برای تعقیب و ردیابی ناخواسته فرد صاحب دستگاه، استفاده می‌کند، شناسایی کند و این موضوع را از طریق ارسال پیام در گوشی به وی اطلاع دهد. این سیستم به گونه‌ای طراحی خواهد شد که وقتی ردیاب هوشمند از فرد دور می‌شود، صدای زنگ آن به صدا درمی‌آید یا اگر فردی ناشناس آن را تشخیص داده و در حال ردیابی آن است، این موضوع را به صاحب ردیاب اطلاع می‌دهد.

 همچنین تولیدکنندگان این ردیاب‌های هوشمند باید دستورالعمل‌هایی را در خصوص نحوه غیرفعال کردن ردیاب‌ها در مواقعی که احتمال سوءاستفاده از آنها وجود دارد، به مشتریان خود ارائه دهند. از طرف‌ دیگر، این ردیاب‌ها باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که در صورت پیدا شدن توسط سایر افراد، بتوان از اطلاعاتی همچون شماره تماس یا آدرس ایمیل، به فرد صاحب دستگاه رسید.

گوگل هنوز زمان دقیقی را برای آماده شدن این قابلیت که قرار است به صورت یک آپدیت نرم‌افزاری برای دارندگان گوشی‌های اندروید ارائه شود، اعلام نکرده‌اند. اپل اما در بیانیه‌ای اظهار امیدواری کرد که ویژگی مذکور تا پایان سال جاری میلادی ارائه شود.

ناگفته نماند که اپل و چند شرکت دیگر، پیش‌تر سیستم ‌مشابهی را معرفی کردند؛ اما عملکرد آن سیستم مطابق با انتظارات نبود و نتوانست نگرانی‌ها را رفع کند. اریکا اولسن، مدیر ارشد National Network for Domestic Violence’s Safety Net Project گفت: «این طرح، به نوبه خود گامی ‌مثبت محسوب می‌شود؛ اما مساله توقف ردیابی باید از سوی تولیدکنندگان این ردیاب‌ها برطرف شود؛ نه افرادی که ردیابی می‌شوند.» وی افزود: «زیرنظر گرفتن ناخواسته، یک روش بسیار رایج سوءاستفاده است و به همین جهت، شرکت‌های فناوری باید روی راهکارهایی برای به حداقل رساندن فرصت‌های سوءاستفاده با یکدیگر همکاری کنند.»