توییتر و محبوبیت بر باد رفته

مهاجرت گسترده کاربران توییتر

ایلان ماسک که حالا به رتبه دوم فهرست مجله فوربس از میلیاردرهای جهان سقوط کرده است، برای راضی نگه داشتن کاربران به‌دنبال راهکارهای جدیدی می‌گردد. مدیرعامل توییتر از زمانی که رهبری این شبکه اجتماعی را به دست گرفت با اتخاذ تصمیمات هیجانی باعث شد تمایل کاربران به استفاده از این شبکه اجتماعی روز‌به‌روز کمتر شود. با این حال مشکل اصلی ایلان ماسک تنها نارضایتی کاربران از توییتر نیست؛ پرتاب ناموفق استارشیپ، عملکرد مالی نامناسب تسلا و حذف تیک‌های آبی قدیمی توییتر باعث کاهش ۶/ ۱۲ میلیارد دلاری ثروت ایلان ماسک شده است. بر اساس گزارش منتشر شده در مجله فوربس، ایلان ماسک عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از دست داده است، این اتفاق پس از آن رخ داد که ایلان ماسک در اکتبر سال گذشته میلادی، توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد. بررسی‌های مجله فوربس حاکی از آن است که از زمان خریداری شدن توییتر توسط ایلان ماسک ارزش سهام تسلا به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است، اتفاقی که به قیمت از دست دادن لقب ثروتمندترین فرد دنیا برای ایلان ماسک تمام شد. مجله فوربس گزارش داد که ایلان ماسک حالا عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به برنارد آرنو، تاجر فرانسوی واگذار کرده است. بر اساس فهرست سالانه فوربس، اکنون برنارد آرنو، مدیرعامل شرکت ال‌وی‌ام‌اچ با ثروت خالص ۲۱۱ میلیارد دلار، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و مدیر توییتر که ارزش ثروتش - در فهرست سال گذشته- ۱۸۰ میلیارد دلار بود را کنار زده و در صدر شاخص میلیاردر‌های فوربس ایستاده است.

با این حال ایلان ماسک از همان ابتدا به‌دنبال روش‌های متفاوت برای کسب درآمد از این شبکه اجتماعی بود. توییتر در گذشته برای درآمدزایی قابلیتی به نام Super Follows را برای تولیدکنندگان محتوا معرفی کرده بود که چند وقت پیش تصمیم به تغییر نام آن به Subscriptions گرفت. با وجود این تغییر نام، عملکرد این ویژگی تغییری نکرده است و دنبال‌کنندگان می‌توانند با پرداخت هزینه ماهانه، به محتوای اختصاصی یک حساب دسترسی پیدا کنند. ایلان ماسک در گذشته گفته بود که مشترکین حساب توییترش می‌توانند با پرداخت ماهانه ۴ دلار، هر چند هفته یک بار هر سوالی که می‌خواهند، از او بپرسند. حالا اسکرین‌شاتی که ایلان ماسک به اشتراک گذاشته است، نشان می‌دهد که ۲۴ هزار و ۷۰۰ ‌کاربر مشترک حسابش هستند. با در نظر گرفتن حق اشتراک ماهانه ۴ دلار، ایلان ماسک می‌تواند از ۲۴ هزار و ۷۰۰  مشترک خود ماهانه ۹۸هزار و ۸۰۰ دلار درآمد داشته باشد. به گفته مدیرعامل توییتر، دنبال‌کنندگان از طریق سیستم اشتراکی می‌توانند به محتوای اختصاصی مانند متن‌ها و ویدئوهای طولانی یا فضاهای اختصاصی دسترسی پیدا کنند. همچنین این افراد یک نشان مخصوص دریافت می‌کنند.

ماسک و توییتر درباره درآمدی که ایلان ماسک از مشترکین حساب خود به دست می‌آورد، اظهارنظری نکرده‌اند و ۱۰۰ هزار دلار حساب‌شده براساس گفته قبلی خود ماسک، حاصل از دریافت حق اشتراک ۴ دلاری است. با این حال این تنها منبع درآمد ایلان ماسک از توییتر نیست. ماسک از همان روزهای ابتدایی سرویس جدید اشتراکی به نام توییتر بلو را به این شبکه اجتماعی اضافه کرد. دریافت این سرویس برای کاربران توییتر ماهانه ۸دلار هزینه داشت. با این حال این سرویس جدید آن‌طور که ایلان ماسک انتظار داشت مورد استقبال قرار نگرفت. حالا توییتر حذف تیک‌های آبی قدیمی شبکه اجتماعی خود را آغاز کرده و همین اتفاق نیز حواشی زیادی به همراه داشته است. ابتدا گفته شد که ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت تیک آبی برخی افراد مشهور را که از پرداخت هزینه آن خودداری کرده‌اند، حفظ کرده اما کمی بعد عنوان شد که ظاهرا مشتریان تبلیغاتی تو‌ییتر برای دریافت خدمات موردنظر خود، باید دارای تیک آبی باشند! چندین کاربر توییتر، از جمله مت ناوارا، کارشناس حوزه شبکه‌های اجتماعی، تصاویری را از ایمیل تو‌ییتر منتشر کرده‌اند که در آن گفته شده از ۲۱ آوریل، دریافت تیک آبی برای اجرای تبلیغات در این پلتفرم مورد نیاز است. توییتر با حذف تیک‌های آبی قدیمی این دسته از کاربران را وادار به پرداخت هزینه سرویس توییتر بلو می‌کند.

به‌دنبال حذف تیک آبی قدیمی توییتر از حساب بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی و اعطای تاییدیه توییتر بلو به برخی از کاربران برجسته، حالا بسیاری از اینفلوئنسرهای این پلتفرم درحال مهاجرت به بلواسکای هستند و ازاین‌رو تعداد کاربران این پلتفرم تازه، دو برابر شده است. به گزارش بلومبرگ، بلواسکای اخیرا بزرگ‌ترین پیک رشد تعداد کاربران را داشته است. بلواسکای اخیرا اعلام کرد که در حد فاصل چهارشنبه تا پنج‌شنبه هفته گذشته، تعداد کاربران آنها ۲ برابر شده است. دلیل این اتفاق احتمالا به مهاجرت برخی از اکانت‌های سرشناس ازجمله Dril، کمدین و نویسنده، الکساندریا اوکاسیو-کورتز، نماینده مجلس ایالات‌متحده و جیمز گان، فیلم‌ساز از توییتر به بلواسکای برمی‌گردد. در حالی توییتر با حذف تیک‌های آبی قدیمی، به برخی از اینفلوئنسرها تیک سرویس بلو را اعطا کرد که این افراد مدعی بودند که اشتراک سرویس بلو را نخریده‌اند. آنها حالا با مهاجرت به بلواسکای، در پست‌هایی نام کاربری خود را در این شبکه اجتماعی نوظهور به اشتراک گذاشته‌اند و همین مساله باعث افزایش ثبت‌نام‌ها در پلتفرم رقیب توییتر شده است. با این حال بلواسکای هنوز در فاز آزمایشی بتا قرار دارد و کاربران برای ثبت‌نام در آن باید به فهرست انتظار بپیوندند تا کد دعوت دریافت کنند. جی گربر، مدیرعامل این شبکه اجتماعی، اعلام کرد تعداد کاربران آنها حالا به بیش از ۴۰ هزار نفر رسیده است. بااین‌حال، افراد بیشتری تمایل به فعالیت در این پلتفرم دارند؛ چرا که آمار دانلود این برنامه از اپ‌استور اپل تقریبا ۳۶۰ هزار است. یکی از دلایلی که باعث افزایش استقبال کاربران از بلواسکای شده، هدف‌گذاری سازندگان آن است. بلواسکای روی یک سیستم غیرمتمرکز ساخته شده است و اطلاعات کاربران را روی سرورهای شخص ثالث ذخیره می‌کند که این راهکار به حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های شخصی کاربران کمک می‌کند.

راضی نگه داشتن کاربران یا افزایش درآمد

 با این حال به نظر نمی‌رسد که ایلان ماسک به راحتی کنار بکشد. او تمام سعی خود را برای جذب کاربران و راضی نگه داشتن آنها در این شبکه اجتماعی به‌کار گرفته است. اما به‌نظر می‌رسد تصمیمات ماسک برای جلب رضایت کاربران همچنان برای خودش هم مزایایی به همراه دارد. چندی پیش ماسک در توییتی اعلام کرد که این شبکه اجتماعی به‌زودی روش جدیدی را برای درآمدزایی از محتواها فراهم خواهد کرد. او در پست خود از عرضه قابلیتی خبر داد که مطالب را پشت یک دیوار پولی قرار می‌دهد تا کاربرانی که نمی‌خواهند اشتراک یک کاربر را خریداری کنند، با پرداخت پول جداگانه بتوانند به یک مطلب دسترسی داشته باشند.

ایلان ماسک در توییتی در صفحه شخصی خود اعلام کرد که توییتر از ماه مه به کاربرانی که مایل به پرداخت حق اشتراک ماهانه یک سازنده محتوا نیستند، اجازه می‌دهد تا مبلغی را صرفا برای دسترسی به یک محتوا پرداخت کنند. او مدعی است که این تغییر هم برای رسانه‌ها و هم برای مردم عادی، یک اتفاق برد-برد است. فعلا اطلاعات بیشتری درباره این ویژگی منتشر نشده است و مشخص نیست که کدام اکانت‌ها و رسانه‌ها امکان دسترسی به آن را خواهند داشت. به‌علاوه، مشخص نیست که خود توییتر از این پرداخت‌ها چقدر کارمزد دریافت خواهد کرد. این شرکت درحال‌حاضر برای سرویس حق اشتراک اکانت‌ها تا یک سال اول هیچ سهمی از درآمد محتواسازان نمی‌گیرد. اما پس از ۱۲ ماه، ۱۰ درصد درآمد حاصل از فروش حق اشتراک‌ها را برای خود برمی‌دارد. آن‌طور که پیداست این سازوکار در نهایت روشی برای افزایش درآمد توییتر خواهد بود.

 ایلان ماسک از زمان تکمیل معامله خرید این شبکه اجتماعی به روش‌های مختلفی سعی کرده است تا میزان درآمدهای این شرکت را افزایش دهد. این روش‌ها اما نه تنها به افزایش درآمد توییتر منجر شد، بلکه باعث افزایش بی‌اعتمادی کاربران و آگهی‌دهندگان شد و به این ترتیب توییتر به صورت همزمان کاربران و بخش زیادی از درآمدهای تبلیغاتی‌اش را از دست داد. تصمیمات ماسک نه‌تنها توییتر را به ورطه نابودی کشانده، بلکه لقب ثروتمندترین فرد جهان را هم از او گرفته است و حالا باعث شده تا کاربران این شبکه اجتماعی به پلتفرم رقیب یعنی بلو‌اسکای کوچ کنند.