لجبازی ایلان ماسک با نیویورک‌تایمز

اگرچه نیویورک‌تایمز تنها کاربر حقوقی توییتر نبود که از پرداخت پول برای دریافت حق اشتراک سرویس تایید هویت توییتر سرباز زد، اما به اولین قربانی این سیاست جدید تبدیل شد و حالا حساب این نشریه با نزدیک به ۵۵میلیون کاربر، تیک آبی خود را از دست داد و تیک طلایی نیز جایگزین آن نشد. به نظر می‌رسد بخشی از این تصمیم ناشی از کدورتی است که میان ایلان ماسک و این نشریه وجود دارد. اوایل این هفته، الیور دارسی، خبرنگار سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که نشریه نیویورک‌تایمز (NYT) برای دریافت تاییدیه، پولی پرداخت نخواهد کرد و به نقل از سخنگوی این موسسه گفت: «برنامه نداریم بابت دریافت تاییدیه حساب‌های سازمانی خود در توییتر ماهانه پول بدهیم.» این سخنگو افزود: «به خبرنگاران هم بابت دریافت تاییدیه حساب‌های شخصی‌شان بازپرداختی نخواهیم داشت، مگر در موارد نادری که داشتن تاییدیه برای اهداف گزارش‌دهی ضروری باشد.» اگرچه پیش‌تر گفته می‌شد که نشریات دیگری مانند لس‌آنجلس‌تایمز و سی‌ان‌ان نیز از پرداخت پول برای دریافت تیک تایید امتناع کرده‌اند؛ اما اکنون مشاهده می‌شود که به این اکانت‌ها تیک طلایی اعطا شده که احتمالا این به معنی آن است که آنها با مشاهده واکنش ماسک به اظهارات مدیران نیویورک‌تایمز، از موضع خود عقب‌نشینی و سرانجام برای دریافت اشتراک سرویس توییتر بلو اقدام کرده‌اند.

بر اساس سیاست جدید توییتر، کاربران می‌توانند با پرداخت ۸دلار، اشتراک «توییتر بلو» را دریافت کنند و تیک آبی رنگ تاییدیه در بالای اکانت آنها ظاهر خواهد شد. منتها هزینه اشتراک این سرویس برای شرکت‌ها و نهادهای رسمی بیش از اینهاست و اعطای تیک تاییدیه طلایی رنگ به آنها، در ازای پرداخت ماهانه هزار دلار انجام خواهد شد. قرار است علاوه بر جنبه اعتباری، دریافت این تیک‌های رنگی تاییدیه مزیت‌های دیگری نیز برای دارندگان آن ایجاد کند. اشتراک توییتر بلو، شامل مجموعه‌ای از ابزارهای جدید مانند امکان ارسال توییت‌های طولانی‌تر، توانایی ویرایش مطالب، برخورداری از جایگاه بالاتر در الگوریتم اولویت‌بندی است.

تایید هویت اکانت‌ها در توییتر که با تیک آبی‌رنگ کنار نام کاربری مشخص می‌شود، از سال۲۰۰۹ یعنی سه سال پس از راه افتادن این پلتفرم آغاز شد. این تاییدیه اولین بار پس از شکایت تونی لاروسا، اسطوره بیس‌بال علیه توییتر در سال۲۰۰۹ به‌دلیل جعل هویتش معرفی شد. هدف از دادن تاییدیه آن بود که بتوان هویت کاربران را اثبات کرد. ماسک قبلا از برنامه صدور تاییدیه توییتر به‌عنوان نظام «ارباب و رعیتی» انتقاد کرده بود.

مالکیت ایلان ماسک بر توییتر، از همان هفته‌های ابتدایی که وی اعمال تغییرات گسترده‌ای را در سیاست‌های این شبکه اجتماعی محبوب آغاز کرد، با انتقادات زیادی همراه بوده است؛ حالا نیز عزم ماسک برای درآمدزایی از طریق فروش تیک‌های تاییدیه، بهانه تازه‌ای برای تاختن منتقدان بر وی ایجاد خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود حذف این تاییدیه‌ها از حساب‌های کاربری و مقاومت برخی چهره‌ها و شرکت‌ها از تهیه حق اشتراک استفاده از این سرویس، زمینه‌ساز نشر گسترده اطلاعات نادرست بر بستر فضای مجازی باشد. پیش از این نیز ماسک در اظهارنظری هشدار داده بود که چنانچه شرکت‌ها و رسانه‌ها در مقابل این تصمیم مقاومت کنند و با این جریان همراه نشوند، محکوم به شکست خواهند بود؛ زیرا با ظهور پیشرفت‌های اخیر در زمینه هوش مصنوعی، اعتبار اکانت آنها هر لحظه در معرض تهدید جاعلان و بات‌ها خواهد بود.

با تمام اینها، بعید است این انتقادات اهمیت چندانی برای این مرد پرحاشیه دنیای تکنولوژی داشته باشد و وی حاضر به عقب‌نشینی از تصمیمات خود برای اعمال تغییراتی تازه بر شرکت‌های تحت امر خود شود. روز دوشنبه، ماسک در اقدامی عجیب، لوگوی «دوج کوین» را جایگزین لوگوی توییتر کرد و همین امر موجب شکل‌گیری جهش قیمتی قابل‌توجهی در این ارز دیجیتال شد. اگرچه ماسک دلیل این تغییر را توضیح نداد؛ اما بعضی از کاربران حدس می‌زنند که شاید این شوخی روز اول آوریل باشد که این شرکت نتوانسته است به موقع انجام دهد.

در کنار موج نارضایتی ایجادشده از شیوه مدیریتی جدید ماسک در توییتر، گفته می‌شود ارزش این پلتفرم شبکه اجتماعی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. اخیرا گاردین در گزارشی مدعی شد که بر اساس اطلاعات داخلی درز یافته، توییتر اکنون کمتر از ۲۰میلیارد دلار ارزش دارد؛ این رقم کمتر از نصف پولی است که ایلان ماسک ۶ماه پیش برای خرید این پلتفرم پرداخت کرده بود.