دنیای اقتصاد- نرم‌افزارها با دنیای مجازی امروز ما گره خورده‌اند، از کارهای روزمره گرفته تا پیچیده‌ترین کارها امروزه با استفاده از نرم‌افزارها انجام می‌گیرد.

با این وجود که طی سال‌های اخیر هزاران نرم‌افزار به جهان معرفی شده، اما انتخاب بهترین گزینه از میان آنها دشوارتر شده است. در این گزارش برخی نرم‌افزارهای پرکاربرد و محبوب را به همراه آدرس اینترنتی و سیستم‌عامل‌های پشتیبانی‌کننده را معرفی کرده‌ایم.

نرم‌افزارهای ایمیل
eM Client
www.emclient.com
ویندوز


نسخه مجانی این نرم‌افزار ایمیل فقط دو حساب کاربری را پشتیبانی می‌کند، اما یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای ایمیل است که از ایمیل‌های تحت وب مانند Gmail و Yahoo و … پشتیبانی می‌کند ضمن اینکه می‌توان کل لیست تماس و تقویم ( این ایمیل‌ها) را به آن اضافه کرد.

Thunderbird
www.mozillamessaging.com/en-US/thunderbird
ویندوز/مک/لینوکس/موبایل
سرویس ایمیل موزیلا که حالا در نسخه ۱۰ آن بسیار جذاب‌تر هم شده و البته مانند مرورگر موزیلا داری تعداد زیادی add-ons یا افزونه هم هست.



انتقال فایل
droplr
www.droplr.com/hello
ویندوز/مک/موبایل


یک فایل را داخل دراپلر بیندازید و یک لینک بگیرید و حالا می‌توانید آن لینک را با دیگران به اشتراک بگذارید. با حساب کاربری رایگان می‌توانید فایلی تا ۲۵ مگابایت حجم را آپلود کنید. برای سیستم مک و آی‌فون نرم‌افزارهای اختصاصی هم دارد. اگر ثبت نام نکنید فایل پس از ۷ روز حذف می‌شود.


FileZilla
www.filezilla-project.org
ویندوز/مک/لینوکس
یک نرم‌افزار متن باز قدرتمند انتقال فایل که اساسا یک پروژه کوچک بود و حالا به یکی از مهم‌ترین ابزارهای دم دست کسانی که با سرورهای اینترنتی سروکار دارند تبدیل شده است. نسخه رایگان هم دارد.

نرم‌افزارهای مالی
AceMoney Lite
www.mechcad.net
ویندوز / مک


ایس مانی یک محیط نسبتا سنتی برای حفظ و آرشیو مبادلات مالی شخصی دارد که نسخه رایگان آن تا دو حساب کاربری را پشتیبانی می‌کند.

GnuCash
www.gnucash.org
ویندوز / مک / لینوکس
یک نرم‌افزار رایگان مالی برای کسب و کارهای کوچک.



گرافیک
۳ DVIA shape
www.3dvia.com/products/3dvia-shape/
ویندوز


برای طراحی آبجکت‌های سه بعدی بسیار جذاب است. اگر دستگاه لمسی داشته باشید می‌توانید نسخه لمسی آن را استفاده کنید که تجربه جذابی از لمس و گرافیک را به شما می‌دهد.

GIMP
www.gimp.org
ویندوز / مک / لینوکس
یک نرم‌افزار متن باز نسبتا سبک با شکل و شمایل کلاسیک برای ویرایش عکس. اگر نمی‌خواهید برای فوتوشاپ سنگین وزن وگران قیمت هزینه کنید این جایگزین مناسبی است.



Pinta
www.pinta-project.com
ویندوز / مک / لینوکس
یک نرم‌افزار گرافیکی سبک که اغلب سیستم‌عامل‌های اصلی را پشتیبانی می‌کند هر چند برای نصب آن احتمالا پیش‌نیازهایی باید نصب شود، اما به محیط کاربری و راحتی استفاده آن می‌ارزد.



مدیریت موسیقی و فیلم
Apple iTunes
www.apple.com/itunes
ویندوز / مک


مهم‌ترین نرم‌افزار مدیریت فایل‌های موسیقی و فیلم اپل در زمره بهترین‌های این عرصه هم هست و به خصوص برای کسانی که از دستگاه‌های قابل حمل اپل مثل آی‌فون و آی‌پد و آی پاد استفاده می‌کنند مزایایش را آشکارتر می‌کند.

doubleTwist
www.doubletwist.com
ویندوز / مک / موبایل
دابل توییست تمام فایل‌های شما را از آی تیونز به داخل خود انتقال می‌دهد و نه فقط فایل‌های ویدئویی و موسیقی. با این نرم‌افزار شما می‌توانید آرشیو موسیقی خود را بسازید و با یک دستگاه غیر اپلی مثل آندروید یا موبایل بلک بری سینک یا هماهنگ سازی کنید.



نقشه ذهنی
Blumind
www.blumind.org


نقشه‌های ذهنی جزو نرم‌افزارهایی هستند که ایده‌های ذهنی شما را به صورت چارت یا آیکن‌های کوچک متصل به هم نمایش می‌دهند، بلومایند از جمله این نرم‌افزارهاست که به خوبی می‌تواند ایده‌های ذهنی شما را به شمایل گرافیکی قابل درک‌تر تبدیل کند.

ویرایش متن
AbiWord
www.abisource.com
ویندوز / لینوکس


نه به قدرتمندی Word مایکروسافت، اما یک نرم‌افزار ویرایش متن با محیطی منحصر به فرد است.

Dia
www.dia-installer.de/index_en.html
ویندوز / مک / لینوکس
یک نرم‌افزار متن باز که قابل مقایسه با مایکروسافت ویزیو است و با آن می‌توان فلوچارت‌ها یا دیاگرام‌های ترو تمیزی ترسیم کرد و به هر فرمت ممکن ذخیره کرد.

رمزگذاری، امنیت
AxCrypt
www.axantum.com/AxCrypt/Default.html
ویندوز


این نرم‌افزار متن باز این امکان را می‌دهد که شما بتوانید یک تک فایل را با یک کلیک راست رمزگذاری کنید. شما همچنین می‌توانید فایل رمزشده را به دوستتان بفرستید که با یک پسورد باز شود و البته او برای دیدن فایل نیازی به داشتن این نرم‌افزار نخواهد داشت.

Dashlane
www.dashlane.com
ویندوز / مک
داشلن تمام پسوردهای شما را روی اینترنت و به قول معروف این روزها کلاد ذخیره می‌کند و تمام خریدهای آنلاین شما نگهداری می‌کند. تمام دیتا یا اطلاعات شما چه روی کامپیوتر و چه روی اینترنت رمزنگاری می‌شود که فقط با پسوردی که در اختیار شماست قابل دسترسی است.

ابزارهای سیستمی
Advanced SystemCare Free
www.iobit.com/advancedwindowscareper.html
ویندوز
یک نرم‌افزار ساده و سبک که به سرعت می‌تواند کرم‌های روی کامپیوتر را شناسایی و نابود کند. امکان بهبود‌دهی به رجیستری (جایی که کاربران ویندوز واقعا دل خونی از آن دارند) و حذف فایل‌های غیر ضروری و موقتی (‌که البته خیلی وقت است فضای کامپیوتر شما را اشغال کرده‌اند) از دیگر امکانات این نرم‌افزار است.