یک مقام مسوول در شرکت مخابرات ایران از طراحی شبکه اضطراری تلفن ثابت، همراه و اینترنت در تمامی استان‌های کشور برای مواقع بحران و حوادث غیرمترقبه همچون سیل و زلزله خبر داد. داوود زارعیان در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به راه‌اندازی شبکه اضطراری مخابراتی بحران برای پاسخگویی به نیاز ارتباطی کشور در مواقع بحران و وقوع حوادث طبیعی چون سیل و زلزله اظهار کرد: هم‌اکنون این شبکه برای سرویس‌دهی در بخش تلفن ثابت، همراه و اینترنت در تمامی استان‌های کشور طراحی شده است و در صورتی‌که که ضرورت ایجاب کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این شبکه برای سازمان‌ها و دستگاه‌های امدادرسان که در مواقع بحران نیاز به برقراری ارتباطات مخابراتی دارند، کارآیی خواهد داشت، ادامه داد: با وجود این شبکه تمامی افراد و سازمان‌هایی که در مواقع بحران نیاز به ارتباطات با تلفن همراه و ثابت و اینترنت دارند ارتباطشان قطع نخواهد شد. وی افزود: تا پیش از این شرکت مخابرات ایران این شبکه را برای نیاز به تلفن همراه کشور ایجاد کرده بود، اما هم‌اکنون شبکه تلفن ثابت و اینترنت مواقع بحران نیز راه‌اندازی شده است تا در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه ارتباطات مخابراتی کشور برای خدمت‌رسانی دستگاه‌های امدادرسان قطع نشود.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با اشاره به وقوع زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی و استفاده از شبکه اضطراری مخابرات تصریح کرد: در زلزله اخیر ضرورتی به استفاده از این شبکه نبود؛ چرا که به تجهیزات BTS هیچ آسیبی وارد نشد. وی در ارتباط با قطع ارتباط سیستم جی‌اس‌ام روستایی دو روستا در زلزله اخیر به مهر گفت: در زلزله اخیر نیازی به تلفن اضطراری پیدا نکردیم تنها سیستم WLL روستایی دو روستا که کاملا تخریب شده بود قطع شد که با نصب به موقع BTS‌های سیار در این دو منطقه ارتباطات مجددا برقرار شد. سخنگوی شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: شبکه اضطراری مخابرات در مواقعی که شبکه فعلی به هیچ وجه کارآ نباشد به کار می‌آید، اما در زلزله اخیر شبکه موبایل به هیچ وجه آسیب ندید و شبکه تلفن ثابت نیز در دو روستا قطع شد که با نصب سیستم‌های WLL قابل حمل مشکل به سرعت رفع شد.