پای درد دل مشتریان بازار کامپیوتر

دنیای اقتصاد- این روزها گویا تمام توجه ارگان‌ها و نهادهای نظارتی به نصب برچسب شبنم روی کالاها معطوف شده است و توجه چندانی به سایر مشکلات بازار نمی‌شود. مشکلاتی نظیر ارائه کالاهای بدون گارانتی یا گارانتی‌های متفرقه، چند دستگی قیمت‌ها، ارائه لیست‌های بدون قیمت و عدم نصب برچسب قیمت روی کالاهای پشت ویترین که مدتی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و وزارت بازرگانی توجه خاصی به این مورد آخر داشتند.

عطائی، یکی از خریداران بازار با بیان این مطالب گفت: متاسفانه عدم نظارت دقیق بر مشکلات بازار و توجه به طرح‌های جدید باعث شده است تا برخی از فروشندگان و فعالان بازار از فرصت به دست آمده استفاده کنند و با افزایش قیمت‌ها و... ضرری را که تاکنون متوجه آنها شده است جبران کنند.

به گفته این خریدار، یکی دیگر از گلایه‌های گروه خریدار این است که در بازار حتی در زمان کاهش نرخ دلار با افزایش قیمت‌ها مواجه‌اند و فروشنده هم دلیل خاصی برای این اقدام نمی‌آورد.

یکی دیگر از افرادی که برای خرید لپ‌تاپ به بازار مراجعه کرده است نیز می‌گوید: طی دو تا سه هفته اخیر که به قصد خرید لپ‌تاپ به بازار مراجعه کرده‌ام، هر فروشگاهی در هر روزی یک قیمت متفاوت به من ارائه می‌کند و من نمی‌دانم که واقعا قیمت درست و واقعی لپ‌تاپ مورد نظر من چیست؟ وی افزود: وقتی از فروشندگان علت را جویا می‌شوم می‌گویند «از جایی که ارزان‌تر می‌دهد خرید کن»

وی که از شرایط بازار گله‌مند است می‌گوید: وقتی سراغ لیست قیمت را می‌گیرم لیست‌هایی بدون قیمت به من ارائه می‌کنند که در حقیقت این لیست‌ها به درد من نمی‌خورند و فکر می‌کنم این ترفندی است تا فروشندگان به این ترتیب خریداران را به داخل فروشگاه بکشند و روی نظر و انتخاب وی تاثیر بگذارند و یک لپ‌تاپ از فروشگاه خود به وی بفروشند.

یکی دیگر از افرادی که به قصد خرید به بازار مراجعه کرده است نیز می‌گوید: چندی پیش برای خرید لپ‌تاپ به بازار مراجعه کردم و فروشنده مدل مورد نظر من را با بهانه اینکه این مدل در بازار موجود نیست از پشت ویترین به من ارائه کرد. اما پس از مدتی متوجه رنگ پریدگی در برخی از قسمت‌ها و همچنین لکه‌هایی روی کیبورد شدم. همچنین باتری لپ‌تاپ شل است و به خوبی در محل خود قرار نمی‌گیرد. وقتی برای اعتراض نزد فروشنده آمدم وی گفت، مسوولیتی در این زمینه تقبل نمی‌کند. چرا که بابت اینکه کالایی از پشت ویترین خریداری کردم ۵۰ هزار تومان تخفیف گرفتم. اما کالا در حدود ۲۰۰ هزار تومان ایراد دارد.

این خریدار افزود: به نظر می‌رسد توجه اتحادیه و ارگان‌های نظارتی بر مسائل دیگر در حدی است که توجهی به عملکرد صنف فروشنده ندارند و به همین دلیل فروشندگان هر طور مایلند با خریدار رفتار می‌کنند.