طرح شبنم مانع کامل قاچاق گوشی نمی‌شود

سخنگوی اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران معتقد است که طرح شبنم نمی‌تواند به تنهایی به مانع قاچاق در بازار شود، چرا که علاوه بر این طرح باید راهکارهای دیگری نیز برای نجات این بازار که بالغ بر ۶۵میلیون مشترک فعال دارد در نظرگرفته شود. غلامحسین کریمی در گفت‌وگو با موبنا اظهار کرد: در صورت اجرای نهایی طرح شبنم در بازار تلفن همراه کشور تنها حدود ۵۰ درصد از ورود کالاهای قاچاق کاهش می‌یابد. سخنگوی اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی افزود: در صورت اجرای نهایی این طرح توسط دولت مشتریان می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری به خرید در بازارهای دیجیتالی بپردازند.

کریمی با اشاره به اجرای نهایی این طرح در بازار تلفن همراه کشور خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح راهی برای برخی از فعالان حاضر متقلب و سودجو باقی نمی‌ماند؛ چرا که این برچسب‌ها از گمرک جمهوری اسلامی ایران بر روی جعبه‌های گوشی تلفن همراه نصب و سپس وارد بازار تلفن همراه کشور می‌شوند.

طرح شبنم مخفف «شبکه بازرسی و نظارت مردمی» است که با فرآیند اجرایی واردات که بر اساس آیین‌نامه قانون ارتقای کیفی خودرو و سایر تولیدات صنعتی طراحی شده، هماهنگ است. اجرای طرح شبنم از ابتدای ماه جاری برای گروه‌های کالایی لوازم خانگی، تلفن همراه، کالاهای رایانه‌ای و ملحقات آن، برخی از تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی الزامی شده و بر اساس این طرح واردکنندگان کالا ملزم و مکلفند که شرکت‌های کارگزار مرتبط برای نصب و دریافت برچسب دو بعدی کالا و نصب و الصاق آن بر روی بسته‌بندی کالا اقدام کنند با واکنش‌های مثبت و منفی از سوی مسوولان دولتی و کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار همراه شده است.