نقشه راه سامسونگ برای فناوری آیندهدار
از این رو، شرکتهایی نظیر متا، روی ساخت و عرضه این محصولات سرمایهگذاری میکنند. واقعیت ترکیبی، به فناوریهایی اشاره دارد که دنیای مجازی و فیزیکی را ترکیب میکنند و میتواند شامل واقعیت افزوده باشد که در آن تصاویر یا ویدئوهای دیجیتالی به دنیای واقعی اضافه میشوند. اپلیکیشنها و تجربههای واقعیت ترکیبی میتوانند از طریق هدستهایی که کاربر بر سر میگذارد، قابل دسترس شوند. مدیر سامسونگ حاضر نشد درباره زمان عرضه چنین محصولی توضیح دهد. وی که در حاشیه نمایشگاه کنگره موبایل جهان در بارسلون صحبت میکرد، به همکاری سامسونگ با گوگل و کوالکام اشاره کرد که در فوریه اعلام شد. این سه شرکت جزئیات اندکی درباره این همکاری ارائه کرده و تنها گفتهاند که بر واقعیت ترکیبی، متمرکز خواهد بود. کوالکام تراشههایی به نام اسنپ دراگون ایکسآر میفروشد که ویژه محصولات واقعیت ترکیبی مانند هدستها، طراحی شدهاند. سامسونگ سالها تجربه در طراحی سختافزار دارد. اما قدرت گوگل، مربوط به سیستمعامل اندروید و طراحانی است که برای این سیستمعامل، اپلیکیشن طراحی میکنند. شومت گفت: «این همکاری فقط مربوط این سه شرکت نیست، بلکه رشد بازار واقعیت ترکیبی را مدنظر دارد. دلیل آنکه این همکاری را اعلام کردیم، فراتر از کوالکام، گوگل و سامسونگ، میخواهیم کل اکوسیستم را آماده کنیم. طراحان، شرکتهای محتوا و شرکتهای اپلیکیشن بسیار زیادی وجود دارند که نوآوری و تجارت را برای این اکوسیستم، آماده خواهند کرد. بله، میتوانیم دستگاه بسازیم. بله، کوالکام میتواند چیپست بسازد. گوگل میتواند سیستمعامل بسازد.
اما در آخر، به بیشتر از این نیاز داریم تا یک اکوسیستم پویا بسازیم.» متا یکی از شرکتهایی است که آینده خود را بر اساس یکی شدن دنیاهای مجازی و فیزیکی بنا نهاده است. این شرکت اکتبر گذشته هدست واقعیت ترکیبی متا کوئست پرو به قیمت ۱۵۰۰ دلار را عرضه کرد. بلومبرگ در ژانویه گزارش کرد اپل آماده عرضه هدست واقعیت ترکیبی در بهار میشود که یک بازیگر الکترونیکی بزرگ را وارد این حوزه میکند. مایکروسافت هم نمونه اولیه از یک عینک واقعیت افزوده را معرفی کرده است. سامسونگ با تجربههای مجازی غریبه نیست. این شرکت نخستین هدست واقعیت مجازی را در سال ۲۰۱۵ به نام Gear VR عرضه کرد. در آن زمان، این دستگاه توسط شرکت اوکولوس ساخته شده بود که متعلق به فیسبوک بود. سامسونگ عرضه این هدست را در سال ۲۰۲۰ متوقف کرد، زیرا این دستگاه نتوانست آن طور که باید و شاید محبوب شود. در آن زمان، این محصول مستلزم آن بود که یک تلفن هوشمند به هدست وصل شود. اما سازندگان محصولات الکترونیکی این مدل را کنار گذاشته و به سمت هدستهای بیسیم میروند. بر اساس گزارش شبکه سیانبیسی، شومت گفت: «اگرچه واقعیت مجازی برای بازی خوب است، اما بر این باور است که پتانسیل بیشتری در بعضی از محصولات واقعیت ترکیبی وجود دارد. ما به دنبال پیشبرد نقشه راه در این مسیر هستیم.»