دانشمندان ژاپنی موفق به ابداع نازک‌ترین صفحه نمایش جهان از یک حباب صابون شدند. به گزارش ایسنا، این صفحه قادر به نمایش دادن تصاویر مسطح، بافت یا سه بعدی بوده و در مقایسه با صفحات معمولی که مات هستند، شفافیت و بازتابش فیلم صابونی قابل تغییر است. گروه خالق موفق به کنترل این مشخصه‌ها با استفاده از امواج فراصوت منتشره از گوینده‌‌ها با هدف تغییر دادن سطح شد. با به کار بردن یک پروژکتور منفرد، بافت یک تصویر می‌تواند دستخوش تغییر شود، برای نمونه یک توپ می‌تواند مسطح یا زبر به نظر برسد.

همچنین چندین صفحه می‌توانند برای خلق یک اثر سه بعدی با یکدیگر ترکیب شوند. با تغییر شفافیت غشاها و نمایش دادن تصاویر جایگزین بر روی هرکدام از آنها، یک تصویر هولوگرافی خلق می‌شود. به این دلیل که فیلم مزبور از ترکیبی از کلوئیدها تشکیل شده که آسیب به آن را دشوار می‌کند، اشیا می‌توانند از خلال آن بدون شکستن سطح عبور کنند؛ بنابراین امکان فشار با نوک انگشت بر صفحه و تعامل با آن وجود دارد.

آلکسی اویاما یکی از اعضای گروه فناوری معتقد است که این صفحه می‌تواند برای هنرمندان و غرفه‌داران در ارائه تصاویر با حس واقع‌گرایانه‌تر کارآمد باشد.

برای نمونه، به دلیل شفافیت صفحه، یک تصویر از زمین می‌تواند طوری به نظر برسد که گویی سیاره در هوا معلق است؛ بنابراین موزه‌ها می‌توانند با به کار بردن این فناوری سیارات معلق را نمایش دهند. همچنین با اعمال فیلم به یک فریم به شکل چندضلعی، یک شی واقعی نیز می‌تواند از یک پروژکتور خلق شود.

این سیستم در ماه آگوست و در کنفرانس گرافیک رایانه‌ای و تکنیک‌های تعاملی Siggraph ۲۰۱۲ در لس آنجلس ارائه خواهد شد.