پایان دومین نمایشگاه بازیهای یارانهای
تردید کیفیت، هیجان بازدید
بازار دیجیتال- از چند هفته قبل از برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای، پوستر خوشرنگ و لعاب آن در سطح شهر نوید این را میداد که آغاز تابستان برای بازیدوستان کامپیوتری، گرم و پرهیجان خواهد بود.
عکس: آکو سالمی
بازار دیجیتال- از چند هفته قبل از برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای، پوستر خوشرنگ و لعاب آن در سطح شهر نوید این را میداد که آغاز تابستان برای بازیدوستان کامپیوتری، گرم و پرهیجان خواهد بود. گرم بودن نمایشگاه آن هم زیر آفتاب تیرماه و انتظار طولانی برای رسیدن ونهای سبزرنگی که بازدیدکنندگان را به در اصلی نمایشگاه میرساند، در همان لحظه ورود به محوطه مصلای تهران احساس میشود. اما در خصوص کیفیت برگزاری و هیجان در این نمایشگاه باید پای صحبت بازدیدکنندگان آن بنشینید.
دومین نمایشگاه بازی رایانهای، برعکس سال گذشته که در پارکینگ برج میلاد برگزار شد، امسال در فضایی بالغ بر ۱۸۰۰۰ مترمربع در مصلای تهران میزبان علاقهمندان به بازیهای رایانهای است.
استقبال از این نمایشگاه در روزهای اولیه برگزاری آنقدر بالا بود که حتی مسوولان بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز از این استقبال چشمگیر اظهار تعجب کردند. براساس گزارشهای منتشر شده نیم میلیون نفر در دو روز اول برگزاری از این نمایشگاه دیدن کردند.
راضی و ناراضی کنار هم
جشنواره بینالمللی بازیهای رایانهای در دو بخش اصلی و جنبی و بخش آفرینشهای دانشآموزی برگزار میشود. بخش اصلی جشنواره شامل مسابقه بازیهای بزرگ، مسابقه بازیهای برخط Online، مسابقه بازیهای موبایل، مسابقه بازیهای کوچک، مسابقه طراحی کاراکتر، مسابقه بازی نامهنویسی است. مسابقه طراحی بازی آنلاین و مسابقه ایدههای قرآنی بخش جنبی این رویداد را شامل میشود و بخش آفرینشهای دانشآموزی نیز در برگیرنده مسابقه بازیهای رایانهای، مسابقه طراحی کاراکتر و مسابقه ایدههای نو است.
هر نمایشگاهی راضیان و ناراضیان خاص خودش را دارد. دومین نمایشگاه بازیهای رایانهای هم از این قاعده مستثنا نیست. در همین رابطه یکی از شرکتکنندگان در این نمایشگاه با ابراز خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه معتقد است وجود چنین نمایشگاههایی در کشور بسیار ضروری است چرا که این نمایشگاهها باعث نظارت و کنترل دقیق روی کودکان و نوجوانان میشود. همچنین برگزاری این نمایشگاه برای بازی دوستان بسیار جالب است چون که به هر بازی که بخواهند دسترسی دارند و میتوانند تا جایی که توانایی دارند، تحرک داشته باشند و با دوستان خود بازی کنند. این بازدیدکننده در پاسخ به این سوال که آیا هنگام خرید بازی به نظام ردهبندی بازیها توجه میکند یا خیر میگوید: تا کنون به این نظام ردهبندی توجهای نکردهام و اطلاع از آن ندارم اما همیشه بازیای را برای فرزندم انتخاب میکنم که در آن خشونت و خون نباشد. در مقابل این بازدیدکننده راضی، گروه دیگری هم هستند که چندان از برگزاری این نمایشگاه راضی نیستند. برای مثال پای هر یک از دستگاههایی که برای تست یک بازی ایرانی قرار گرفته میتوان نوجوانانی را دید که بدون اینکه مراحل بازی کامپیوتریشان به پایان برسد، دستگاه را ترک میکنند و به سراغ بازی دیگری میروند. یکی از همین نوجوانان در نمایشگاه با شکایت از کیفیت پایین بازیهای کامپیوتری ایرانی میگوید: گرافیک این بازیها مخصوصا در ژانر مسابقه بسیار پایین است. همچنین در این نمایشگاه انتظار داشتم که با بازیهای کامپیوتری جدید آشنا شوم اما بیشتر بازیهایی را دیدم که در حالا حاضر در بازار وجود دارند.
بینظمی مشهود است
یکی از بزرگترین مشکلات دومین نمایشگاه بازیهای رایانهای مربوط به غرفهآرایی آن است. به طوری که بسیاری از بازدیدکنندگان برای پیدا کردن سالن بازی، آشنایی با شرکتهای بازیساز یا خرید بازی با مشکل مواجه شده بودند. وقتی از یکی از این بازدیدکنندگان در خصوص برگزاری این نمایشگاه میپرسم میگوید: درست است که نمایشگاه با استقبال خوبی همراه است اما کیفیت برگزاری بسیار پایین است. به باور وی غرفهآرایی نامناسب، عدم اطلاعرسانی دقیق توسط راهنمایان نمایشگاه و... بازدید از نمایشگاه را برای شرکتکنندگان بیشتر شبیه به حل یک معما کرده است. برخی از شرکتهای بازی ساز نیز با ابراز ناخرسندی از شیوه برگزاری نمایشگاه اعلام میکنند بسیاری از مراجعهکنندگان از غرفههایی که شرکتهای بازی ساز در آن حضور دارند درخواست بازی و پوسترهای بازی را دارند. به باور این گروه چیدمان بد نمایشگاه باعث بروز این مشکل شده است.
جلب نظر بازدیدکنندگان
به وسیله پخش پرسشنامه
یکی از بخشهای شلوغ و پر بازدید نمایشگاه مربوط به بخش نظام ردهبندی بازیهای رایانه ای یا اسرا است. برعکس سال گذشته که مسوولان غرفه اسرا از کم توجهی والدین نسبت به این نظام ردهبندی گلهمند بودند اما امثال آنها با در نظر گرفتن برنامههای گوناگون سعی در جلب نظر والدین و بازی دوستان کامپیوتری به این نظام ردهبندی داشتند. رسولی یکی از کارشناسان حاضر در غرفه اسرا میگوید: یکی از دلایل استقبال از این غرفه به دلیل پخش پرسشنامه بین شرکتکنندگان در نمایشگاه است همانطور که میدانید مردم ایران رویکرد مثبتی نسبت به پر کردن پرسشنامه دارند. وی در ادامه در خصوص هدف پخش این پرسشنامهها میگوید: این پرسشنامهها در اختیار والدین و بازیکنان این بازیها قرار میگیرد. از طریق این پرسشنامهها به اطلاعاتی در خصوص دلایل روانشناختی بازی و اثراتی که روی بازیکنان میگذارد خواهیم رسید. همچنین میتوانیم نگرش والدین را نسبت به کنترل بازیهای کامپیوتری روی فرزندانشان بسنجیم.
وی بر این باور است که بیناد ملی بازیهای رایانهای با پخش این پرسشنامهها و با یک هزینه اندک توانسته در این نمایشگاه والدین و کاربران بازی کامپیوتری را نسبت به نظام ردهبندی آگاه کند.
سالن بازی ویژه دختران
یکی از جذابیتهای نمایشگاه امسال زمین بازی در نظر گرفته شده برای بازدیدکنندگان با عنوان بخش سرگرمی است. در این محوطه تعداد قابل توجهی از سیستمها و کنسولهای بازی برای سرگرمی مخاطبان در نظر گرفته شده است.
یکی از ابتکارات در این بخش جدا کردن سالن بازی دختران از پسران است. گردانندگان نمایشگاه معتقدند که این جداسازی بسیار با استقبال شرکتکنندگان این نمایشگاه روبه رو شده است.
یکی از مسوولان حاضر در سالن بازی بخش دختران در خصوص این جداسازی میگوید: بسیاری از خانمهای شرکتکننده در این نمایشگاه از این جداسازی راضی هستند و این رضایت هم به دو دلیل است اول اینکه بسیاری از دستگاههای بازی توسط آقایان اشغال شده و آنها اجازه بازی به خانمها را نمیدهند و دوم اینکه با این جداسازی خانمها راحتتر میتوانند هیجانات بازی خود را نشان دهند.
گسترش بازیهای آنلاین
هرچند در این نمایشگاه برعکس نمایشگاههایی مانند E۳ خبری از معرفی کنسولهای جدید و خارقالعاده نیست اما بیناد ملی بازیهای رایانهای و چند شرکت بازی ساز برای پر کردن این خلأ دست به معرفی چندین بازی کامپیوتری جدید زدند. بازیهای کامپیوتری نظیر شبان، طلای سیاه، راز اژدها (نسخه اصلاح شده گرشاسب)، شتاب در شهر، سیاووش، اسب پادشاهان، ترکمن چای، مردان کپسولی، فریاد آزادی و.. از جمله بازیهای ایرانی هستند که به زودی وارد بازار کشور میشوند.
در کنار معرفی این بازیها، شرکتهای فعال در بخش بازیهای رایانهای آنلاین نیز حضور پررنگی داشتند. برعکس سال گذشته آخرین دستاوردها در عرصه تولید بازیهای رایانهای آنلاین، در بخشی مجزا در دومین نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای آنلاین به علاقهمندان عرضه میشود.
بازیهای آسمان دژ، عصر پادشاهان، سرعت بیشتر، ناورد، کاپ قرمز و مزرعه رویایی در این نمایشگاه به دوستداران بازی آنلاین معرفی شد. همچنین کاربران اجازه داشتند به صورت رایگان از این بازیها استفاده کنند.
به هرحال خوب یا بد امروز دومین نمایشگاه بازیهای رایانهای به کار خود پایان میدهد، پس اگر هنوز فرصت بازدید از این نمایشگاه را نداشتهاید تا ساعت ۲۰ این فرصت برای شما مهیا است که از این نمایشگاه دیدن کنید.
ارسال نظر