محاسبه سودهای غیرمنطقی برای فروش لپ‌تاپ از جانب فروشندگان

بازار دیجیتال- در حالی‌که فعالان بازار لپ‌تاپ اعلام کرده‌اند که سود فروش لپ‌تاپ در حد چشمگیری کاهش یافته است و در حد ۱۰ هزار تومان روی هر لپ‌تاپ است، اما گروه دیگری میزان سود فروشندگان لپ‌تاپ را بیش از حد مجاز یعنی ۵۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند. این گروه معتقدند که عدم نظارت روی بازار باعث شده است که فعالان بازار هر میزان که می‌خواهند سود در نظر بگیرند. در رابطه با این موضوع گفت‌وگوی کوتاهی با احمدی، یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

در حال حاضر سود فروش برای لپ‌تاپ در چه حد است؟

سود فروش لپ‌تاپ برای فروشندگان متغیر است و در حال حاضر فروشندگان بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بابت فروش لپ‌تاپ سود در نظر می‌گیرند که باید بگوییم که این میزان سود بستگی شدید به برند و قیمت لپ‌تاپ دارد.

یعنی چه؟

یعنی لپ‌تاپ‌های گران قیمت سود بیشتری دارند و لپ‌تاپ‌های ارزان سود کمتری عاید فروشندگان می‌کنند. سود فروش محصولات برند اپل بیش از سایر برندها است.

سود مجاز در بازار برای فروش لپ‌تاپ چقدر است؟

در حدود ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان.

چطور برخی لپ‌تاپ ها با سود ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند و کسی هم اعتراضی نمی‌کند؟

وقتی قیمت یک لپ‌تاپ ۴ تا ۵ میلیون تومان است، ۱۰۰ هزار تومان سود برای فروشنده منطقی است. اما ۱۰۰ هزار تومان سود برای یک لپ‌تاپ یک میلیون تومانی غیرمنطقی است که این مورد بسیار کم مشاهده شده است.

در بازار می‌گویند گروهی سود بیشتری برای فروش لپ‌تاپ در نظر می‌گیرند. درست است؟

بله. متاسفانه در شرایط فعلی هر فروشنده بسته به موجودی و ارزیابی خود از شرایط بازار سود مشخصی برای فروش لپ‌تاپ‌هایش در نظر می‌گیرد.