ندا لهردی- دره سیلیکون ولی و اتفاقاتی که در آن می‌افتد معمولا برای اغلب افراد جالب است. روند رشد سریع غول‌های تکنولوژی در طول سال‌‌ها همیشه جذاب بوده و هست. در واقع صنعت تکنولوژی و شرکت‌های فعال در آن اغلب کمترین آسیب را از بحران‌های اقتصادی دیده‌اند و خیلی زود توانسته‌اند روند بهبود را از سر بگیرند.

اصلا به همین دلیل هم هست که کار در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی برای بیشتر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف یک رویای بزرگ بوده و هست. رشد این شرکت‌ها می‌تواند بقای کار کارمندان آنها، کسب درآمد بیشتر و استفاده از مزایای مختلف را تضمین کند. این همان چیزی است که هر شخص از شغل و زندگی کاری‌اش انتظار دارد. شرکت تحقیقاتی PayScale که در زمینه بررسی و پژوهش شرایط کاری، محیط کار، مزایا و حقوق دریافتی فعالیت می‌کند به‌تازگی به بررسی شرایط کار و میزان حقوق پرداختی شرکت‌های تکنولوژی به کارمندانش پرداخته و نتایج آن را منتشر کرده است.
این بررسی با مقایسه شرایط کار در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی شامل Adobe Systems، Amazon.com، AOL، Apple، IBM، Linked In، Microsoft، Monster.com، Nokia، Nvidia، Oracle، Salesforce.com، Samsung، Sony Electronics، Dell، eBay، Facebook، Google، HP، Intel و Yahoo انجام شده است. نکته جالب اینکه بسیاری از این شرکت‌های معروف مانند Sony، Intel، IBM یا Samsung نتوانسته‌اند امتیازهای قابل قبولی به‌دست بیاورند و از این رقابت عقب مانده‌اند. در مقابل، شرکت‌های دیگر با فاصله بسیار کمی از یکدیگر رقابت می‌کنند و هر کدام با ارائه مزایا و امکانات مختلف سعی دارند شرایط کاری بهتری را برای کارمندانشان به وجود بیاورند.
این تحقیق در واقع با بررسی عوامل و معیارهای مختلفی انجام شده است که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آنها عبارتند از: میزان حقوق ماهانه، میزان سنوات یا بقای کاری هر کارمند در هر شرکت، میزان حقوق پرداختی براساس سابقه کاری کارمندان، متوسط سن کارمندان و جنسیت آنها، میزان تعطیلات و مرخصی کارمندان، میزان انعطاف پذیری برنامه کاری هر شرکت با زندگی روزمره کارمندان، میزان رضایت و استرس کارمندان و بالاخره مزایا و امکاناتی که هر شرکت برای کارمندانش فراهم می‌آورد.
بد نیست بدانید که کارشناسان PayScale به این نتیجه رسیده‌اند که کارمندان شاغل در بخش‌های فروشگاهی شرکت‌هایی مانند Apple و Microsoft نمی‌توانند نقش چندان تعیین کننده‌ای در روند رشد و آینده این شرکت‌‌ها داشته باشند و به این دلیل در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. از طرفی تعداد این کارمندان فروشگاهی معمولا در حال تغییر و افزایش است و این موضوع امکان بررسی دقیق را از کارشناسان می‌گیرد. با این حال اما مبنای این تحقیق تنها کارمندان بخش‌های IT در این شرکت‌ها نبوده و حتی کارمندان بخش‌های مالی و اداری هم در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
همچنین در روش این تحقیق، میزان کل حقوق پرداختی با احتساب درآمد ماهانه، اضافه کاری، پاداش‌ها و حق ماموریت‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین آنچه به عنوان سابقه کاری از نظر کارشناسان این شرکت تحقیقاتی مفید است، مدت زمانی است که هر کارمند در یک سمت خاص باقی مانده و فعالیت کرده است. حقوق اولیه هم مبلغی است که هر شرکت به کارمندان تازه کارش با سابقه کاری حداکثر تا ۵ سال می‌پردازد. از آنجایی که بیمه‌های درمانی و عمر در ایالات متحده آمریکا اهمیت زیادی دارند و پرداخت حق این بیمه‌ها برای اغلب شرکت‌ها مشکل است، وجود این بیمه‌ها برای کارمندان فعال در صنعت تکنولوژی اهمیت زیادی دارد. میزان تعطیلات هر شرکت در واقع شامل مرخصی‌های استحقاقی کارمندان است که در صورت استفاده نکردن از آنها، مبلغ این مرخصی‌ها به کارمندان پرداخت می‌شود.
نکته جالب درباره شرکت‌های بزرگ تکنولوژی این است که تعداد کارمندان زن در آنها بیشتر از کارمندان مرد است تا جایی که بر اساس این تحقیق 52 درصد از کارمندان شاغل در بخش‌های مختلف صنعت تکنولوژی را زنان تشکیل می‌دهند. به طور کلی اما این تحقیق نشان می‌دهد که میزان رضایت کارمندان صنعت تکنولوژی در مقایسه با کارمندان صنایع دیگر بسیار بیشتر است. مقایسه شرایط کاری کارمندان تکنولوژی در نمودار گرافیکی رو به رو به تصویر کشیده شده است.