میزان ضریب نفوذ اینترنت در ایران مشخص نیست

ارائه آمار دقیق در حوزه ضریب نفوذ اینترنت در کشور همیشه با اما و اگرهای بیشماری همراه بوده است. برای مثال از یک طرف مسوولان وزارت ارتباطات ادعا می‌کنند که ضریب نفوذ اینترنت در کشور با رشدی ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل، در سال ۹۰، به ۴۳ درصد رسیده است. اما از سوی دیگر براساس گزارش‌های مرکز آمار به عنوان رسمی‌ترین مرجع آمارگیری کشور، در سال ۸۹ ضریب نفوذ اینترنت کل شهرهای کشور ۹/۱۸ و روستاها ۴ درصد بوده است. براساس تعاریف مرکز آمار، کاربر اینترنتی کسی است که از ۱۲ ماه قبل از زمان آمارگیری تا زمان آمارگیری با اتصال به شبکه اینترنت به هر مدت، حداقل از یکی از خدمات اینترنت استفاده کرده باشد. با مقایسه داده‌های مرکز آمار با داده‌های وزارت ارتباطات در بخش ضریب نفوذ، نمی‌توان این تصور را داشت که در عرض یک سال ضریب نفوذ اینترنت در کشور دو برابر شود. چرا که به باور کارشناسان پیشرفتی در دسترسی کاربران به اینترنت و کیفیت آن در این یک سال دیده نشده است.

به گزارش ایسنا، با این حال اگر آمار وزارت ارتباطات را هم قبول کنیم هیچ‌وقت ضریب نفوذ اینترنت در کشور به ۵۰ درصد هم نرسیده است.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) در سال ۱۳۸۷ درصد نفوذ اینترنت در ایران ۸/۲۱ درصد بوده که این رقم در سال ۸۸ با رشدی ۵ درصدی به ۴۹/۲۶ رسیده است.

اما در سال ۸۹ ضریب نفوذ اینترنت کشور با رشدی شش درصدی به ۶/۳۲ رسیده و پس از آن در سال قبل با رشدی ۵/۱۰ درصدی به ۴۳ درصد پیشرفت کرده است. اما اگرچه ضریب نفوذ اینترنت طی این سال‌ها همواره با رشد همراه بوده اما همچنان این رقم حتی به ۵۰ درصد هم نرسیده است. این درحالی است که اگر بخواهیم این موضوع را از دریچه آماری که از سوی مرکز آمار کشور منتشر می‌شود بررسی کنیم از ارقام فعلی هم کمتر می‌شوند.