بازار دیجیتال- در پی تغییرات مداوم نرخ دلار آزاد باز هم بازار خرید و فروش کامپیوتر دستخوش تغییر و تحولاتی شد که برای اکثر ما آشنا است. ارائه لیست‌های بدون قیمت، خودداری از ارائه لیست موجودی و قیمت به خریداران، چند دستگی قیمت، رشد قیمت‌ها و... از پیامدهای نوسانات نرخ ارز طی هفته گذشته است. در رابطه با وضعیت بازار گفت‌وگوی کوتاهی با ارشادی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود تغییرات نرخ ارز دوباره بازار کامپیوتر را به هم ریخته است. درست است؟

بله درست است. طی یک هفته اخیر قیمت‌ها در بازار مدام در حال تغییر هستند و این موضوع باعث شده است که میزان فروش هم کاهش یابد.

به علت تغییرات قیمتی است که کسبه از ارائه لیست قیمت یا موجودی به خریداران خودداری می‌کنند یا به دلیل این است که موجودی‌ها ناقص شده است؟

خودداری از ارائه لیست موجودی و قیمت یا ارائه لیست بدون قیمت به مشتری به این علت است که گاه قیمت‌ها در طول روز دو تا سه بار تغییر می‌کند و ما نمی‌توانیم مدام این لیست‌ها را تغییر داده و دوباره چاپ کنیم. به همین دلیل هم از ارائه لیست قیمت خودداری می‌کنیم.

علت عدم نصب برچسب قیمت روی کالاها که اتحادیه و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده به آن حساسیت دارند هم به همین علت است؟

اصلا نصب برچسب قیمت روی کالای پشت ویترین کاری غیر منطقی است و تعداد بسیار کمی از کسبه این کار را انجام می‌دهند. نصب این برچسب‌ها پشت ویترین باعث می‌شود ویترین زشت شود. از طرفی اگر ما بخواهیم در این شرایط که مدام قیمت‌ها در حال تغییر هستند وقت بگذاریم و برچسب درست کنیم و روی لپ‌تاپ‌های پشت ویترین بچسبانیم باید از صبح تا شب فقط برچسب‌نویسی کنیم.