چین: اعتیاد کودکان به بازی‌های رایانه‌ای را رفع کردیم

به گزارش ‌بی‌بی‌سی‌، کمیته گروه صنایع بازی‌های کامپیوتری چین وابسته به کمیته تنظیم‌کننده بازی‌ها چنین ادعایی را مطرح کرده و ممکن است این امیدواری را ایجاد کند که مقامات چین - که زمانی بازی‌های ویدئویی را به عنوان «تخدیرکننده ذهن» مورد حمله قرار می‌دادند - محدودیت‌های شدید بازی در کشور را کاهش دهند. از ماه اوت ۲۰۲۱، کودکان چینی حق ندارند بیش از سه ساعت در هفته بازی رایانه‌ای کنند. این بخشی از برنامه گسترده مقامات چینی برای محدودیت بخش عظیم فناوری این کشور بوده که شامل شرکت تنسنت -یکی از بزرگ‌ترین غول‌های بازی‌های رایانه‌ای در جهان- هم شده است.

این گزارش به تایید شرکت ارائه‌دهنده داده‌ها «سی‌ان‌جی» هم رسیده که اعلام کرده است ۷۵ درصد از کودکان و نوجوانان چینی اکنون کمتر از سه ساعت در هفته به بازی‌های کامپیوتری می‌پردازند. در این گزارش آمده است شرکت‌های بازی‌های کامپیوتری چینی از جمله تنسنت به «نتایج قابل‌توجهی» دست یافته‌‌‌اند. دولت چین پیش‌تر اظهار کرده بود که در پی افزایش مشکلاتی مانند «نزدیک‌بینی»، کاهش تمرکز، مشکلات روانی و اختلالات خواب در کودکان و نوجوانان، این محدودیت‌ها را در دستور کار قرار داده است. آنها معتقدند که بخش اعظم این مشکلات ناشی از توجه طولانی‌مدت افراد به صفحه نمایش دستگاه‌های الکترونیکی است که در دوران قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی و همچنین ضرورت شرکت در کلاس‌های درس به صورت آنلاین تشدید شد.

به دنبال محدودیت بازی‌های کامپیوتری، دوئین، نسخه چینی تیک‌تاک، کاربران زیر ۱۴ سال را از استفاده بیش از ۴۰ دقیقه در روز منع کرد. با آغاز زمستان و موارد جدید ابتلا به بیماری کووید در این کشور بچه‌ها مدت زمان بیشتری را در خانه خواهند گذراند و بعضی از والدین به آنها اجازه می‌دهند که از حساب‌های کاربری آنها استفاده کنند تا سرگرم شوند. بازی‌های رایانه‌ای در میان بزرگسالان چینی هم محبوبیت روز‌افزونی پیدا کرده است. روزنامه چاینا‌ دیلی گزارش کرده است که بسیاری از افراد مسن ساکن در خانه‌های سالمندان نیز به بازی‌های آنلاین رو‌آورده‌اند تا «پیوند‌ خود را با نوه‌ها تقویت کنند».  پیش‌تر شرکت نیکو‌پارتنرز که در زمینه بازی‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند اعلام کرده بود که به دنبال این محدودیت‌ها، درآمد این شرکت در چین کاهش پیدا کرده است.

اما لیزا کازماس هانسون، مدیر و موسس این شرکت می‌گوید: «با وجود رشد اقتصادی، ورزش‌های آنلاین، بازی‌های رایانه‌ای و اشتیاق بیش از ۷۰۰ میلیون چینی علاقه‌مند به بازی‌های کامپیوتری» آینده را مثبت می‌بیند. او در ادامه می‌افزاید: «با شروع دوباره صدور مجوز استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و تطبیق با مقررات محلی وضع‌شده برای کودکان و نوجوانان، ما دورنمای مثبتی برای گسترش کار خود می‌بینیم.»