بازار دیجیتال- بازار انواع تبلت‌های چندرسانه‌ای در چند سال اخیر به یکی از پررونق‌ترین بازارهای محصولات دیجیتال شخصی تبدیل شده است و به این ترتیب بازارهای مرتبط با این دستگاه‌ها هم رشد خوبی در این سال‌ها داشته‌اند. در این میان از آنجایی که نمایشگرهای تمام لمسی و با کیفیت مهم‌ترین جزء سخت‌افزاری این دستگاه‌ها هستند، سود قابل توجهی را برای تولیدکنندگان این قطعات به همراه داشته است.

در بازار پنل‌های نمایشگرهای تبلت‌ها اما دو شرکت LG Display و Samsung Display گویا بیشترین سهم تولید و فروش را به خودشان اختصاص داده‌اند و در نهایت تا پایان سال 2011 سهم 80 درصدی از کل صادرات جهانی این پنل‌ها را در اختیار گرفته‌اند. کارشناسان بازار معتقدند که فروش چشمگیر تبلت‌های دو شرکت اپل و آمازون تاثیر زیادی در رونق بازار این پنل‌ها داشته است.
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۱۱ تعداد پنل‌های نمایشگرهای تبلت‌های صادر شده به سرتاسر جهان برابر ۳/۸۱میلیون دستگاه بوده است که LG و Samsung به ترتیب با سهم ۴۶ و ۳۵ درصدی بیشترین سهم از این بازار و صادراتش را در اختیار گرفته‌اند. این دو شرکت مجموعا ۸۱ درصد از بازار جهانی پنل‌های ویژه تبلت‌ها را در اختیار گرفته‌اند، در حالی که این رقم برای سال ۲۰۱۰ برابر ۹۸ درصد بوده است.
با این اوصاف شواهد نشان می‌دهند شرکت‌های تولیدکننده دیگری هم وارد این بازار شده‌اند و حضور پررنگی هم در آن داشته‌اند. در حقیقت حدود 20 درصد باقیمانده این بازار در اختیار شش شرکت تولیدکننده است که اغلب در کشورهای چین، تایوان یا ژاپن فعالیت می‌کنند.
«وینیتا جاکانوال» یکی از تحلیل‌گران موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «LG و Samsung توانستند یک بار دیگر در سال ۲۰۱۱ هم جایگاه خودشان را به عنوان برترین تولیدکنندگان پنل‌های نمایشگرهای تبلت‌ها در بازار جهانی حفظ کنند و به دنبال فروش خوب محصولاتی مانند iPad شرکت اپل و Kindle Fire شرکت آمازون، سود قابل توجهی هم به دست بیاورند.
علاوه بر این دو شرکت، شرکت‌های دیگری مانند Barnes & Noble و RIM هم از دیگر مشتریان ثابت پنل‌های تولیدی LG و Samsung هستند. در حالی که انتظار می‌رود این دو شرکت حاکمیت خودشان بر بازار پنل‌های ویژه تبلت‌ها را در سال 2012 هم حفظ کنند، اما شرکت‌های تولیدکننده تازه‌وارد دیگری مانند Sharp، Japan Display و شرکت تایوانی AU خیز بزرگی برای به‌دست آوردن سهم بیشتر از این بازار پررونق برداشته‌اند». کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که میزان صادرات جهانی پنل‌های ویژه تبلت‌ها در سال 2012 به ۵/۱۴۴میلیون دستگاه برسد که نسبت به سال 2011 شاهد رشد 78 درصدی خواهد بود. این در حالی است که بازار این محصولات در سال 2011 رشد 408 درصدی را نسبت به سال 2010 تجربه کرده بود.
در میان بخش‌های مختلف این بازار، پنل‌های ۹ اینچی به مدد تبلت‌های iPad گویا طرفداران بیشتری داشته و در سال ۲۰۱۱ سهم ۶۸ درصدی از کل این بازار را به‌دست گرفته‌اند. فعالان بازار اما انتظار دارند با تمرکز اپل بر تولید iPad Mini با نمایشگر ۷ اینچی، بازار پنل‌های۷ اینچی در سال ۲۰۱۲ رشد قابل توجهی داشته باشد.
این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بازار پنل‌های 7 اینچی در سال 2012 رشد 36 درصدی نسبت به سال 2011 داشته باشد و در نهایت سهم پنل‌های 9 اینچی را از 68 درصد به 56 درصد کاهش بدهد.