تردید کارشناسان نسبت به موفقیت متا در نبرد با اپل

اپل سال میلادی گذشته سیاست حریم خصوصی خود را تغییر داد و دنبال کردن کاربران و درآمدزایی از تبلیغات را برای فیس‌بوک دشوارتر کرد. مارک زگوتوویچ، تحلیلگر متا در «بنچمارک» می‌گوید: اپل در واقع درآمد فیس‌بوک را کاهش داده است؛ زیرا از نظر دسترسی این شرکت به اطلاعات کاربران اپلیکیشن، منبع اطلاعات عظیمی را حذف کرده است. این تغییر هزینه سنگینی برای متا داشته است. به گفته لارا مارتین، تحلیلگر فناوری شرکت «نیدهام»، بیش از ۹۵ درصد از درآمد متا، از دستگاه‌های موبایل است. مدیر ارشد عملیاتی متا به سرمایه‌گذاران گفته است سیاست جدید اپل، به ۱۰ میلیارد دلار درآمد کمتر در سال ۲۰۲۲ منجر می‌شود. هدف متا، گرفتن موقعیت محوری است که تلفن هوشمند اپل در زندگی مصرف‌کنندگان پیدا کرده است. به نظر می‌رسد متا قصد دارد این کار را از مسیر توسعه متاورس پیش ببرد.

گوگل بیش از یک دهه پیش، اندروید را با هدف رقابت با اپل طراحی کرد. در کتاب سگ جنگی نوشته «فرد ووگلشتاین» آمده است: این شرکت در سال ۲۰۰۷ عرضه نخستین تلفن اندرویدی را درست چند روز قبل از موعد برنامه‌ریزی شده، متوقف و آن را بازطراحی کرد تا بیشتر شبیه نخستین نسل آی‌فون به نظر برسد. والتر ایزاکسون در کتاب استیو جابز نوشته است: استیو جابز، یکی از موسسان اپل، گویا از معرفی اندروید توسط گوگل -که معتقد بود کپی غیرقانونی آی‌فون است- عصبانی شده بود و آن را محصول سرقت شده خوانده بود. در آن زمان آمار نشان داد تقاضای مصرف‌کننده برای محصول گوگل، ناامیدکننده است. در مقابل، اپل یک میلیون دستگاه از نسل نخست آی‌فون را در مدت ۷۴ روز از زمان معرفی آن، فروخت. در ادامه این مسیر، گوگل دید اپل چه مسیری را طی می‌کند و به توسعه پلتفرم اندروید پرداخت تا با iOS اپل برابری کند. این شرکت همچنین به سرمایه‌گذاری در ساخت تلفن هوشمند خود- دستگاهی که می‌داند مردم می‌خواهند- ادامه داد. سرانجام سرمایه‌گذاری گوگل نتیجه داد و اکنون اندروید، سیستم‌عامل موبایل برتر در سطح جهانی است.

 گوگل دنبال‌کننده سریعی بود، اما سرمایه‌گذاری متا خطرناک‌تر است، زیرا سرمایه‌گذاری در متاورس است؛ محصولی که تا حد زیادی آزموده نشده است. به گفته زگوتوویچ، این سرمایه‌گذاری ریسک بزرگی دارد و ریسک ابتدایی آن این است که در حال حاضر هیچ نتایج ملموسی ندارد. بعضی از تحلیلگران در وال‌استریت گمان می‌کنند متا از این پروژه عقب‌نشینی خواهد کرد. در حالی که پایبندی به مدل کسب‌و‌کار قدیمی تحت سیستم حریم خصوصی جدید اپل، به بهای از دست دادن میلیاردها دلار درآمد تبلیغاتی برای فیس‌بوک تمام می‌شود، ساخت دنیای مجازی از خشت اول، ارزان نخواهد بود. بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، متا بیش از ۱۹ میلیارد دلار ضرر در کسب‌و‌کار متاورس از زمان آغاز فعالیت آن در سال گذشته، گزارش کرده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته است؛ از جمله سرمایه‌گذاری که در یک نامه گشوده به زاکربرگ، از او خواست جلوی ضرر را بگیرد. ارزش سهام متا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۷۰ درصد سقوط کرده است.