مریم عسگری
بازار خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری، به ویژه تلویزیون از اواخر اسفندماه دوران پرفراز و نشیبی را سپری کرده است و این روزها به یک آرامش تقریبی و به قول فعالان بازار این کالا، موقتی رسیده است.

آرامشی که از پس یک طوفان و دگرگونی (کاهش شدید موجودی در مورد تعدادی از برندها در یک پروسه زمانی دو هفته‌ای و رشد قیمت‌ها) در بازار این کالا به وجود آمده است و کسبه بازار و فعالان بازار هم امید چندانی به این آرامش موقتی ندارند. دلیل فعالان بازار تلویزیون در مورد موقتی دانستن آرامش بازار لوازم صوتی و تصویری مشخص است. نوسانات نرخ دلار آزاد که این روزها شاهد شدت گرفتن آن هستیم.
به گفته فعالان بازار، اگرچه مقام‌های مسوول اعلام می‌کنند که بخش بزرگی از نیاز بازار را تولیدات داخلی تامین می‌کند و قیمت تولیدات داخلی رشد چندانی نکرده است، ولی در بازار شاهد رشد قیمت نمونه‌های تولید داخل طی سه تا چهار ماه گذشته بوده‌ایم که علت هم رشد قیمت دلار و افزایش‌‌ هزینه‌های جانبی واردات مواد اولیه و قطعات تولیدی است. شرکت‌های واردکننده برندهای غیروطنی هم که با مشکلات بیشتری (از ثبت سفارش گرفته تا تامین دلار برای واردات کالا) مواجهند که همه اینها در کنار هم کاهش حجم واردات و در پاره‌ای موارد کاهش شدید موجودی را در بر داشته است.
به هر حال با وجود رفع نشدن این مشکلات، اکنون آرامش در بازار تلویزیون حکمفرما است و شرکت‌های عرضه‌کننده هم با وجود نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که در زمینه ثبت سفارش و واردات کالا دارند مدل‌های جدید را وارد بازار کرده و گروه دیگر هم به تبعیت از رقبای خود در تدارک واردات مدل‌های جدید یا واردات مجدد مدل‌های پرمخاطب هستند.
در این گزار ش ما قصد داریم مدل‌های جدید تلویزیون را که طی یک هفته تا یک ماه اخیر وارد بازار شده‌اند را معرفی کنیم. پس اگر شما هم می‌خواهید با مدل‌های جدید بازار تلویزیون آشنا شوید این گزارش را بخوانید:
سه‌بعدی‌ها
بازار تازه واردها را قبضه کرده‌اند
اگرچه فعالان بازار از رشد تقاضا برای نمونه‌های LED و LCD دو بعدی، نسبت به نمونه‌های سه‌بعدی خبر می‌دهند، اما شاهد هستیم که شرکت‌های واردکننده عمده سرمایه‌گذاری خود را در بخش نمونه‌های سه‌بعدی (3D) صرف کرده‌اند.
به همین دلیل است که هر جا خبری از معرفی یک تلویزیون جدید می‌شنویم بی‌اختیار ذهنمان می‌رود به سمت تلویزیون‌های سه‌بعدی آن هم از نوع SMART آنها!
البته برخی از شرکت‌های عرضه کننده هم بنا به سیاست خاصی که دارند روی تکنولوژی‌های خاصی مانند پلاسما یا کوآترون و... کار می‌کنند که البته در این تکنولوژی ها هم سه‌بعدی ها حرفی برای گفتن دارند.
به هر حال در حال حاضر اکثر نمونه‌های وارداتی جدید به بازار از سری سه بعدی ها هستند که قیمتی به مراتب بالاتر از نمونه هایی که سه بعدی نیستند دارند که ما در اینجا برخی از این مدل‌های جدید را به شما معرفی می‌کنیم.


تازه‌واردهایی با رنگ و بوی سه‌بعدی
در بین برندهای مختلف ال‌جی از عرضه کنندگانی است که مانور بیشتری روی سه بعدی هایش می‌دهد و هر از چند گاهی شاهد عرضه مدلی جدیدتر و البته تکامل یافته‌تر از قبل از تلویزیون‌های سه‌بعدی این برند هستیم. این شرکت از اوایل هفته جاری تلویزیون‌های سه‌بعدی هوشمند جدید خود را با قاب بسیار باریک به بازار عرضه کرده است که از لحاظ طراحی بسیار زیبا و از لحاظ قابلیت‌های فنی، در حد حرفه‌ای هستند. براساس اعلام گلدیران، نمایندگی فروش محصولات این برند در بازار داخلی، در حال حاضر مدل‌های 47 LM 86000 با قیمت سه میلیون و 999 هزار تومان و مدل
۵۵ LM ۶۷۱۰۰ با قیمت شش میلیون و ۳۹۹ هزار تومان به بازار داخلی عرضه شده‌اند.
سامسونگ نیز از عرضه چهار تلویزیون پلاسمای سه‌بعدی به بازار داخلی از اواخر هفته جاری خبر داد که این تلویزیون‌ها شامل مدل‌های 43E495،55E480،E480 و55E495می‌شود. در مورد قیمت این تلویزیون‌ها هم باید بگوییم که حافظ پخش نمایندگی رسمی فروش محصولات صوتی و تصویری سامسونگ ارائه قیمت‌ها را به زمان ورود این مدل‌ها به بازار موکول کرد.
اما برند سونی که تا همین چند هفته پیش موجودی تلویزیون‌هایش در حد بسیار زیادی کاهش یافته بود اینک مدل‌های جدیدی را به بازار عرضه کرده است که مدل ۴۶EX۷۲۰ با قیمتی در حدود دو میلیون و ۷۲۵ هزار تومان، مدل ۵۵EX۷۲۰ با قیمتی در حدود چهار میلیون و ۸۶۵ هزار تومان تا چهار میلیون و ۸۷۰ هزار تومان،مدلHX۹۲۵۴۶ با قیمتی در حدود چهار میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و مدل
60NX720 با قیمتی در حدود هشت میلیون و 50 هزار تومان در ردیف تازه واردهای این برند در بازار داخلی هستند.
نوبر محصولات دو بعدی
بدون چاشنی سه‌بعدی
درست است که بیشترین مانور فعالان بازار روی نمونه‌های سه بعدی است،اما تکنولوژی‌های جدیدی هم این اواخر وارد بازار شده‌اند که توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند. نمونه‌اش همین تکنولوژی SUPER LCD که روی تلویزیون‌های LCD جی وی سی ارائه شده است. به گفته مسوول یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات صوتی و تصویری برند
جی‌وی‌سی، مصرف انرژی محصولات مبتنی بر این تکنولوژی در حد قابل توجهی کمتر از سایر تکنولوژی‌ها است و در ضمن کیفیت تصویر در هم بسیار بالا است. از خانواده جی وی سی مدل 40Z20 که یک تلویزیون 40 اینچی است مبتنی بر این تکنولوژی است که با قیمتی در حدود یک میلیون و 250 هزار تومان به بازار عرضه شده است. این برند که تنها در زمنیه تلویزیون‌های LCD فعالیت می‌کند همچنین دو مدل 32G3 و 32G30 را از نمونه‌های تازه وارد جی وی سی به بازار معرفی کرد که حدود یک هفته است میهمان بازار داخلی شده‌اند. این تلویزیون‌ها قیمتی کمتر از یک میلیون تومان دارند.شارپ هم از سری تلویزیون‌های کوآترون خود مدل 40LE8300 را از جدیدترین مدل‌هایش معرفی کرده است که البته حدود چند ماهی از حضورش در بازار می‌گذرد. این تلویزیون سه‌بعدی کوآترون با قیمتی در حدود دو میلیون و 486 هزار تومان به بازار عرضه شده است. ایکس ویژن هم حدود سه هفته پیش مدل 42KDC را که یک تلویزیون LED معمولی است با قیمت یک میلیون و 160 هزار تومان به بازار عرضه کرده است.
سامسونگ نیز مدل E۴۸۰ را که یک تلویزیون سه بعدی پلاسما با سایز ۴۳ اینچ است را همین اواخر به بازار عرضه کرده است که قیمت آن در حدود یک میلیون و ۲۰ هزار تومان است.