پیش از این دولت ایالات‌متحده برای کمک به ارائه خدمات مهم مخابراتی در اوکراین به استارلینک روی آورده بود و اگر چنین طرحی برای ایران هم اجرا شود، این دومین اقدام بزرگ از این دست خواهد بود.

البته تردیدهایی درباره قابلیت اتکا و اطمینان از توافقات ایلان ماسک و دولت آمریکا وجود دارد. یک مقام ارشد دفاعی ایالات‌متحده که از مذاکرات دولت با ماسک و اسپیس‌ایکس درباره اوکراین مطلع است، گفت: «او غیر قابل پیش‌بینی و غیر قابل کنترل است، ما هرگز نمی‌توانیم او را پیش‌بینی کنیم.» نگرانی‌ها در مورد تمایلات غیرقابل پیش‌بینی ماسک پس از آن تشدید شد که «سی‌ان‌ان» برای نخستین بار هفته گذشته گزارش داد که اسپیس ایکس، شرکت ماسک، بی‌سر و صدا از پنتاگون خواسته است ده‌ها میلیون دلار در ماه برای تامین مالی خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین بپردازد. در پاسخ به این گزارش، ماسک به‌طور ناگهانی در توییتر اعلام کرد که درخواست کمک مالی را پس گرفته است.

پنتاگون اخیرا اعلام کرد که مذاکرات با اسپیس ایکس در مورد اوکراین ادامه دارد. اسپیس ایکس ادعا می‌کند که ارائه خدمات استارلینک در اوکراین تاکنون ۸۰ میلیون دلار هزینه داشته است و تا پایان سال هزینه‌ها از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر خواهد رفت.