بلندپروازی برای راه‌اندازی اپلیکیشن «ایکس»

ثروتمندترین مرد جهان در اظهارات دیگری از عزم خود برای خارج کردن توییتر از بورس بعد از انجام معامله خرید این پلتفرم سخن گفته و معتقد است که این تنها راهی است که می‌توان آزادی بیان را به این شبکه اجتماعی بازگرداند. با بازگشت ماسک به این قرارداد خرید، احتمال راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی جدید نیز قوت گرفته است؛ زیرا وی به تازگی اظهار کرده که خرید توییتر، بلندپروازی او برای ایجاد یک اپلیکیشن همه منظوره به نام «ایکس» را سرعت خواهد بخشید. همزمان با این حواشی، عملکرد ایلان ماسک حساسیت‌های دولت آمریکا را برانگیخته و احتمالا قرار است فعالیت‌های تجاری وی در تمامی شرکت‌های تحت مدیریتش، هدف بازبینی ملی قرار بگیرد.

ترس ماسک از رفتن به دادگاه

عقب‌نشینی ایلان ماسک از خرید توییتر و وارد کردن شبهه نسبت به ارزشمند بودن این شبکه اجتماعی، مدیران این شرکت را حسابی به دردسر انداخت؛ تا جایی که تصمیم گرفتند حل این مشکل را به دادگاه بسپارند. این دادگاه پنج‌‌روزه، قرار بود در ۲۵ مهر ماه آغاز شود و قاضی دادگاه کیفری دلاور، به قضاوت این جدال حقوقی بنشیند. با این حال اواسط مهرماه و درحالی که تنها چند هفته تا برگزاری دادگاه زمان مانده بود، ایلان ماسک مجددا به خرید توییتر علاقه نشان داد. او ضمن ابراز علاقه، اعلام کرد که اگر قاضی دادگاه دِلاور رسیدگی به پرونده شکایت را متوقف کند، قصد دارد به توافق طبق مفاد اولیه ادامه دهد. وی با انتشار توییتی اظهار کرد که خرید توییتر، بلندپروازی او برای ایجاد یک اپلیکیشن همه منظوره به نام «ایکس» را سرعت خواهد بخشید.

اگرچه هنوز دقیقا مشخص نیست که علت انصراف مدیرعامل اسپیس‌ایکس از حضور در دادگاه و موافقت با خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر چیست، اما گمانه‌زنی‌هایی در این باره مطرح می‌شود. برخی منابع آگاه در مصاحبه‌هایی اظهار کرده‌اند که حضور وی در دادگاه منجر به افشای حقایق ناخوشایندی می‌شد که وی را از انجام این مجادله حقوقی بر‌حذر داشت. اظهارات اخیر برخی مقامات آمریکایی نیز مهر تاییدی بر این ادعاست. به‌طوری که گفته می‌شود دولت بایدن قرار است به زودی تحقیقات گسترده‌ای را روی طیف وسیعی از فعالیت‌های تجاری ماسک آغاز کند. منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند که بحث درباره بازبینی فعالیت‌های تجاری ایلان ماسک در مراحل اولیه قرار دارد و مقامات دولت آمریکایی در حال بررسی ابزارهایی است که به دولت فدرال اجازه می‌دهد برای بازبینی فعالیت‌های تجاری ایلان ماسک از آنها استفاده کنند.

یک احتمال برای بازبینی فعالیت‌های ایلان ماسک، استفاده از قانون مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکاست که تحت مجموعه وزارت خزانه‌داری قرار می‌گیرد. یک بخش قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک برای خرید توییتر که می‌تواند تحقیقات کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا را به دنبال داشته باشد، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کنسرسیوم ماسک است. این گروه شامل الولید بن طلال، شاهزاده سعودی و شرکت بایننس است که در شانگهای تاسیس شده است.

گذشته از این‌ها، ماه‌ها پیش از موعد برگزاری دادگاه، کارشناسان از شانس پایین پیروزی ماسک در این جدال حقوقی خبر می‌دادند. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که تیم حقوقی ماسک بر این باور است که قاضی پرونده از توییتر حمایت خواهد کرد. بلومبرگ گفته است که مشخص نیست استدلال ماسک مبنی بر اطلاعات غلط توییتر برای دادگاه قانع‌کننده باشد کما اینکه پیش‌تر نیز بسیاری، مخالفت دادگاه با به تعویق افتادن زمان برگزاری جلسه بررسی پرونده را یک پیروزی زودهنگام برای توییتر به حساب آوردند. در آن زمان، کاتلین سنت جی مک کورمیک، قاضی دادگاه ایالت دلاور، مقرر کرد تا جلسه دادگاه به جای دو هفته پس از شروع ماه فوریه -که این میلیاردر درخواست کرده بود-در پنجمین روز پاییز برگزار شود.

پافشاری بر حق آزادی‌بیان

اظهارنظر‌های جنجالی ایلان ماسک در توییتر شهره عام و خاص است. در همین راستا وی در نخستین گام‌های خود برای خرید توییتر، از برنامه‌هایی برای بهبود آزادی بیان در این شبکه اجتماعی یاد کرد و حتی زمزمه‌هایی نیز از بازگشت دونالد ترامپ که پیش‌تر از توییتر اخراج شده بود به میان آمد. مدیرعامل اسپیس‌ایکس، در ادامه اظهارات جنجالی خود، اخیرا در توییتر پیشنهادهایی برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین اعلام کرده و گفته است اسپیس‌ایکس نمی‌تواند برای همیشه خدمات اینترنتی استارلینک را در اوکراین فراهم کند. وی بعدا از این اظهارات عقب‌نشینی و اعلام کرد همچنان هزینه‌های فراهم کردن خدمات اینترنت ماهواره‌ای در اوکراین را تقبل می‌کند.

در همین راستا و با ادامه پافشاری‌های وی برای داشتن آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی، ماسک از تصمیم خود برای خارج کردن توییتر از بورس خبر داده است. ایلان ماسک که به نظر می‌رسد نهایتا برای خرید توییتر با همان مبلغ اولیه ۴۴ میلیارد دلار مجاب شده است، در اظهارنظری اعلام کرده که قصد دارد پس از خرید توییتر آن را از بورس خارج کند. او این اقدام را تنها راه برای «حاکم شدن آزادی بیان» در این شبکه اجتماعی عنوان کرده است. گفته می‌شود وی موضوع خرید این شرکت را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نیز اطلاع داده است. بنابراین اختلاف حقوقی بر سر معامله میلیاردی ماسک با توییتر می‌تواند اندکی قبل از رسیدگی به پرونده در دادگاه حل‌وفصل شود.

ماسک در ژوئیه سال جاری قرارداد خرید منعقد شده در آوریل را باطل اعلام کرده بود. زیرا گفته می‌شد توییتر اطلاعات نادرستی در مورد تعداد حساب‌های جعلی در پلتفرم خود ارائه کرده است. شرکت توییتر چندین سال تلاش کرد تا شرایط را برای ترول‌ها، نظریه‌پردازان توطئه و رادیکال‌ها در این پلتفرم سخت‌تر کند. خود ماسک در توییتر بیش از ۸۰ میلیون دنبال‌کننده دارد و در حال حاضر ثروتمندترین فرد جهان است؛ بلومبرگ ثروت وی را حدود ۲۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌کند.

ادامه جنجال‌های ماسک

حالا گویا در نهایت ماجرای خرید توییتر توسط ایلان ماسک، صاحب شرکت تسلا، پس از فراز و نشیب‌های زیاد بالاخره به نتیجه خواهد رسید و وی به تعهدات اولیه خود عمل خواهد کرد. پس از اعلام تسلیم شدن ماسک در برابر توییتر، سخنگوی این شرکت به رویترز اعلام کرده است که توییتر نامه ماسک را دریافت کرده است. اما هنوز مشخص نیست که توییتر این پیشنهاد را پذیرفته است یا خیر. ایلان ماسک به تازگی و پس از تایید بازگشت وی به قرارداد خرید توییتر اعلام کرده که از خرید توییتر هیجان‌زده است هر چند او و سرمایه‌گذاران دیگر برای این شرکت شبکه اجتماعی، پول اضافی پرداخت کرده‌اند. وی توییتر را یک دارایی توصیف کرد که برای مدت طولانی سرزندگی نداشت و افزود: واضح است که من و سرمایه‌گذاران دیگر اکنون پول اضافی برای خرید توییتر پرداخت می‌کنیم. اما پتانسیل بلندمدتی که توییتر دارد، از نظر من، از ارزش فعلی آن بسیار بزرگ‌تر است.

ماسک در تلاش برای تهیه پول برای خرید توییتر است و بعضی از کارشناسان می‌گویند ممکن است مجبور شود حدود سه میلیارد دلار سهام تسلا را پس از انتشار گزارش سه ماهه این شرکت، بفروشد. فعلا یک قاضی دِلاور دستور داده است شکایت توییتر علیه ایلان ماسک متوقف شود و به این میلیاردر تا ۲۸ اکتبر برای نهایی کردن قرارداد، فرصت داده است. سرمایه‌گذاران تسلا از این واهمه دارند که این میلیاردر ممکن است میزان بیشتری از سهام تسلای خود را بفروشد و باعث شود ارزش سهام این شرکت کاهش پیدا کند. ماسک که مدیرعامل اسپیس ایکس، نورالینک و بورینگ کامپانی است، اعلام کرد فعلا طرحی برای یکی کردن آنها با توییتر زیر یک چتر ندارد.