ایسنا- بحث راه‌اندازی سایت‌هایی با پسوند خلیج فارس و پارس مدتی است در فضای سایبری کشور شنیده می‌شود. این موضوع که از سوی سازمان فن‌آوری اطلاعات و مخابرات مطرح شده و پیگیری می‌شود برای عملیاتی شدن حداقل به ۳۸۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. علیرضا صالح، رییس مرکز ثبت دامنه‌های آیکان در ایران، در این باره اظهار کرد: دامنه‌های خلیج فارس و پارس دامنه‌هایی هستند که سازمان فن‌آوری اطلاعات و مخابرات درخواست آن‌ها را برای ثبت جهانی به آیکان ارائه کرده‌اند و سرمایه‌گذاری در این حوزه را نیز خود برعهده دارند.

وی با بیان اینکه آیکان (سازمان جهانی نظارت بر نام‌ها و ارقام اینترنتی) برای ثبت هر دامنه جدید ۱۸۵ هزار دلار هزینه دریافت می‌کند و ثبت نام در این سامانه پنج هزار دلار هزینه به دنبال دارد، ادامه داد: از آنجایی که در گذشته شرایط آیکان محدود بود دامنه‌های اینترنتی به تعداد خاصی محدود می‌شدند، اما اکنون در آخرین دوره ثبت‌نام دامنه‌ها، آیکان شرایط خود را به مراتب ساده‌تر از قبل کرده و اکنون اوضاع به گونه‌ای است که حتی افراد می‌توانند با پسوند نام خود سایت‌های جدید راه‌اندازی کنند.

صالح در ادامه در پاسخ به این که آیا نقاط جغرافیایی دیگری هم در دنیا بوده‌اند که به عنوان پسوند سایت‌های اینترنتی انتخاب شوند، گفت: برخی از اسامی که به نوعی علنی شده‌اند نیویورک، برلین یا NBA (لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا) هستند اما حدود دو هزار پسوند تاکنون فاش نشده است.