مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت مِتا - شرکت مادر واتس‌اپ - ماه آوریل امسال قابلیت «جوامع» واتس‌اپ را معرفی کرده و این قابلیت را انقلاب بزرگ واتس‌اپ خوانده و از رسیدن این قابلیت به مرحله آزمایشی بتا خبر داده بود. از آنجا که «جوامع» قابلیت مهمی برای این پیام‌رسان به شمار می‌رود، واتس‌اپ برای عرضه تدریجی آن برنامه‌ریزی کرده است. با گذشت چند ماه از نخستین‌باری که قابلیت «جوامع» از سوی مِتا معرفی شد، هنوز برای همه کاربران قابل دسترس نشده است، اما ظاهرا شمار منتخبی از کاربران واتس‌اپ، به نسخه بتای این قابلیت دسترسی پیدا کرده‌اند.

وب سایت WABetaInfo گزارش کرده است تب‌ «جوامع» برای بعضی از کاربرانی که واتس‌اپ خود را به نسخه آزمایشی اندروید v۲.۲۲.۱۹.۳ ارتقا‌ داده‌اند، نمایش داده می‌شود. کاربرانی که قابلیت «جوامع» در حساب‌شان فعال شده است، به جای تب دوربین، تب «جوامع» را در صفحه اصلی ‌واتس‌اپ مشاهده خواهند کرد و می‌توانند روی این تب زده و حداکثر ۱۰ گروه ایجاد با ظرفیت ۵۱۲ عضو ایجاد کنند.

هر عضو این «جوامع» بر اساس علایق خود می‌تواند انتخاب کند به کدام زیرگروه ملحق شود. همچنین می‌تواند هر زمان که بخواهد زیرگروه را بدون خروج از گروه اصلی، ترک کند. واتس‌اپ همچنین تلاش می‌کند شمار اعضای زیرگروه را به دلایل ‌مربوط به حفظ حریم خصوصی، از مشارکت‌کنندگان دیگر پنهان کند. با این حال، قابلیت مذکور هنوز در نسخه فعلی جوامع فعال نیست. بر اساس گزارش وب‌سایت اندروید پلیس، برای نخستین‌بار در نوامبر سال ۲۰۲۱ تلاش واتس‌اپ برای ساخت قابلیت «جوامع» مشاهده شد. بنابراین این قابلیت مدتی طولانی است که در دست توسعه قرار دارد. با توجه به اینکه واتس‌اپ این قابلیت را سرانجام برای داوطلبان قابلیت‌های آزمایشی عرضه کرده است، ممکن است پیش از پایان سال میلادی جاری برای همه کاربران منتشر شود.