باشگاه خبرنگاران جوان روز دوشنبه در گزارشی به نقل از جواد صالحی، مدیرکل ارتباطات، و امور بین‌الملل شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) نوشت که طبق آخرین بخشنامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درصورتی‌که مسافر بدون ثبت گوشی تلفن همراه در زمان ورود به کشور از محوطه گمرک خارج شود دیگر در فرودگاه امکان ثبت گوشی برای رجیستری نخواهند داشت. این اظهارات باعث ایجاد شائبه درباره تغییر در شرایط رجیستری گوشی مسافری شد.

با این حال طبق پیگیری خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشخص شد که تغییری در قانون رجیستری و واردات مسافری گوشی اعمال نشده است. حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این‌باره گفت: قانون رجیستری تغییر نکرده است و قبلا هم مسافر بدون اظهار کالا در محوطه، نباید خارج می‌‌شد. وی افزود: درباره اینکه اعلام شده ضوابط رجیستری گوشی تغییر کرده و درصورت خروج مسافر از محدوده گمرک، امکان رجیستری گوشی وجود ندارد، باید یادآور شد که این تغییر تازه‌‌ای نیست و به بخشنامه دو سال پیش گمرک برمی‌‌گردد و از قبل هم امکان برگشت وجود نداشت.

سازمان گمرک نیز در پاسخ به اظهارات سخنگوی شهر فرودگاهی که باعث ایجاد شایعاتی مبنی بر تغییر در شرایط رجیستری گوشی‌‌های مسافری شد، بیانیه‌‌ای منتشر کرد. در این بیانیه سیدروح‌‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک با تاکید بر اینکه الزام رجیستر موبایل مسافری از گذشته هم قبل از خروج از گمرک بود، تصریح کرد که سازمان‌ها در حوزه وظیفه خود اظهارنظر کنند.

 سخنگوی گمرک گفت: لزوم رجیستر تلفن همراه قبل از خروج از گمرک مسافری برای مسافران عزیز، موضوع جدیدی نیست و قبلا هم بارها اعلام شده است. از همکارانم در سایر سازمان‌ها درخواست می‌‌کنم در حوزه فعالیت خود اطلاع‌‌رسانی کنند. وی درخصوص اعلام یکی از سازمان‌های غیرمرتبط با گمرک درخصوص رجیستری تلفن همراه مسافری اظهار کرد: براساس بخشنامه‌های ابلاغی گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسافران در مبادی ورودی به کشور (ریلی، زمینی، دریایی و هوایی)، قبل از خروج از بخش مسافری گمرک، ‌باید IMEI تلفن همراه خود را در کنار بررسی اسناد هویتی و به همکاران ما اعلام و ثبت کنند و بعد از خروج از محوطه مسافری گمرک، امکان رجیستر تلفن همراه با رویه مسافری میسر نبوده است. لطیفی در ادامه گفت: اطلاع‌رسانی درخصوص هرگونه تغییر یا موضوعات گمرکی، توسط گمرک انجام می‌‌شود. بنابراین از سایر سازمان‌ها هم انتظار داریم تمرکزشان را در حوزه ماموریت خود قرار داده تا خدای نکرده اطلاعات ناصحیح منتشر نشود.