مدیر ایرانی‌تبار توییتر اخراج شد

پراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر در یادداشتی خطاب به کارکنان این شرکت نوشت که امروز بهترین فرصت‌(‌برای توییتر) برای بهره‌گیری از بهترین مدیران است. کیوان بیک‌پور که مدیر ارشد محصولات توییتر بود به همراه بروس فالک، مدیر محصول درآمد این شرکت دو مدیر ارشدی هستند که به گفته مدیرعامل توییتر اخراج شده‌اند. همچنین توییتر با اعلام اینکه قصدی برای اخراج‌ بیشتر ندارد تاکید کرده که استخدام در این شرکت را متوقف کرده است.

کیوان بیک‌پور عمدتا به خاطر توسعه پریسکوپ شناخته شده است که یکی از نخستین سرویس‌های پخش زنده روی موبایل به شمار می‌رفت. توییتر ابتدا این برنامه را به‌طور مستقل توسعه داد و بعد آن را به خود سرویس توییتر اضافه کرد، اما سرانجام در سال ۲۰۲۱ کاملا این سرویس را تعطیل کرد. کیوان بیک‌پور اما شخصا ارتقا پیدا کرد و تا همین چند روز پیش مدیر ارشد محصولات مصرفی (Consumer Product) توییتر بود. توییتر جی سالیوان یکی از مدیران سابق فیس‌بوک را به عنوان جایگزین بیک‌پور انتخاب کرده است.

این تغییر در آستانه خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر توسط ایلان ماسک انجام گرفته است. پیش‌بینی می‌شود این خرید در پاییز امسال نهایی شود. مشخص نیست چقدر این تغییرات اخیر با اشاره و موافقت ایلان ماسک انجام گرفته یا به‌طور مستقل توسط مدیرعامل توییتر تصمیم‌گیری شده است. پراگ آگراوال در نامه‌ای خطاب به کارکنان توییتر نوشته که تصمیم برای این تغییر و برگزیدن مدیران جدید در زمان مناسبی صورت گرفته و برای آینده توییتر گریزناپذیر است. پراگ آگراوال از بیک‌پور برای زحماتش در توییتر قدردانی کرده است. اما توییتر برای مدیر محصول درآمد خود هنوز جایگزینی معرفی نکرده است.

همزمان با اوج‌گیری شایعات درباره تغییرات دیگر در این شبکه اجتماعی، جک دورسی، یکی از بنیان‌گذاران توییتر نیز اعلام کرد که علاقه‌ای برای به دست گرفتن مجدد مدیریت این پلتفرم رسانه اجتماعی ندارد. جک دورسی که در حال حاضر مدیر شرکت پرداخت بلوک (Block Inc) است، ۴/ ۲ درصد سهم در توییتر دارد. از زمانی که توییتر در ۲۵ آوریل پیشنهاد خرید ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک را پذیرفت، شفافیت چندانی درباره مدیریت جدید این شرکت پس از نهایی شدن این قرارداد، وجود نداشته است. رویترز ۲۹ آوریل گزارش کرد ایلان ماسک مدیرعامل جدیدی را در نظر دارد؛ اما گزارش‌هایی منتشر شده که خود وی ممکن است موقتا این مسوولیت را بر عهده بگیرد.

در این بین، اسناد اخیر رگولاتوری نشان می‌دهد ایلان ماسک سرگرم گفت‌وگو با جک دورسی برای استفاده از سهم وی در پیشنهاد خرید توییتر است. همچنین وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش کرد رگولاتورهای آمریکایی سرگرم تحقیق از تاخیر ایلان ماسک در افشای خرید میزان قابل توجه از سهام توییتر هستند.