شبکه اجتماعی BeReal که از سال گذشته در فرانسه کار خود را آغاز کرد، این روزها سروصدای زیادی در سراسر دنیا به پا کرده است و البته که بالاخره موج همه‌گیری آن به کاربران اینترنت فارسی هم رسید.

در نخستین برخوردتان با این اپلیکیشن همانند شبکه اجتماعی پرسروصدای سال گذشته یعنی کلاب هاوس، سادگی رابط کاربری آن توجه شما را جلب خواهد کرد. احتمالا باید سادگی رابط کاربری اپلیکیشن‌‌های جدید رسانه‌‌ اجتماعی را مهم‌ترین ابزار آنها در مواجهه با رقبای قدرتمندی همچون اینستاگرام بدانیم. کما اینکه پیش از این نیز تیک تاک با استفاده از همین رویکرد توانست توجه کاربران را به خود جلب کند.

شبکه اجتماعی BeReal همان‌طور که از نامش مشخص است تاکید بر واقعی و در لحظه بودن کاربران دارد، از این رو در اقدامی عجیب و البته جالب کاربران تازه‌وارد تا زمانی که نخستین محتوای خود را منتشر نکنند، قادر به مشاهده محتوای سایر کاربران نخواهند بود و فعالیت رسمی آنها آغاز نمی‌شود. داستان زمانی جالب‌‌تر می‌شود که کاربران برای انتشار محتوا امکان استفاده از تصاویر گالری را ندارند و باید حتما در لحظه با استفاده از دوربین گوشی اقدام به عکاسی کنند. البته دلخوش به این مقدار نیز نباشید چرا که BeReal تاکید دارد زمانی محتوای شما را منتشر می‌کند که هردو دوربین شما با هم تصویربرداری کند! به این‌ترتیب محتوای منتشر شده کاربران شامل دوتصویر یکی با دوربین جلو و دیگری با دوربین پشت گوشی خواهد بود.

دیگر رسالت BeReal را «در لحظه بودن» می‌توان دانست، چرا که BeReal هر روز فقط دو دقیقه به کاربران اجازه می‌دهد تا وضعیت خود را با انتشار محتوا به نمایش بگذارند و البته که این دو دقیقه از قبل مشخص نیست و برای هر روز تغییر می‌کند. کاربران صرفا از تغییر پیغامی که این اپلیکیشن برای آنها ارسال می‌کند متوجه شروع این دو دقیقه می‌شوند. بسیاری معتقدند این محدودیت BeReal در راستای کاهش اعتیاد کاربران به شبکه‌های اجتماعی است ولی احتمالا آن را باید سرآغاز اعتیاد بیشتر کاربران بدانیم! این نوع محدودیت صرفا تعداد دفعات استفاده کاربران را کاهش می‌دهد اما کاربران را برای انتشار محتوا حریص‌‌تر می‌کند تا زمان دو دقیقه‌‌ای آنها به پایان نرسیده حتما محتوای خود را منتشر کنند.

به طور کلی پس از آنکه شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و اسنپ‌‌چت کاربران را به نمایش زندگی غیرواقعی سوق دادند، ظهور شبکه اجتماعیBeReal و دعوت به واقعی‌‌تر شدن در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان اتفاقی مفید دانست و البته که همین امر می‌تواند ذائقه محتوایی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و به زندگی واقعی نزدیک‌‌تر کند.