فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که یک دهه از تاسیس شورا می‌گذرد و این نهاد تصمیم‌گیرنده اصلی در حوزه فضای مجازی است، آیا ورود مجلس به حوزه فضای مجازی و طراحی طرح صیانت نوعی موازی‌کاری به حساب نمی‌آید، گفت: در ابتدا که این طرح تهیه شد به نوعی مقابله با شورا بود. به دلیل عدم رضایت از عملکرد شورا و برای اینکه قابلیت بیشتری در کشور در حوزه فضای مجازی ایجاد شود، در مجلس تصمیم گرفتند کارگروهی تشکیل دهند تا مدیریت بهتری بر فضای مجازی داشته باشند. وی ادامه داد: ولی نسخه فعلی که در مجلس مطرح است و کمیسیون تشکیل شده برای آن، همان کمیسیون تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی است. البته هنوز ما نمی‌دانیم قرار است این نسخه در کمیسیون به تصویب برسد یا نسخه قبلی و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: روز چهارشنبه در شورا ابهامات موجود در طرح نیز مورد بررسی قرار گرفته است. امیدواریم مجلس با سرعت خوبی تصمیم‌گیری کند و قانونی که نافع کشور باشد، به تصویب برسد. فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که تقی‌پور عنوان کرده‌ است که امضای نماینده شورا پای طرح صیانت است، گفت: امضای کتبی وجود ندارد؛ در مراحل مختلف ما نظرات‌مان را گفتیم و تا حدودی هم اعمال شده است. وی ضمن تاکید بر اینکه طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی به نظرات مرکز ملی و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی نزدیک‌تر است، خاطرنشان کرد: ولی همین طرح هم نیاز به بررسی و اعمال اصلاحاتی دارد. آن طرحی که اخیرا در کمیسیون رای‌گیری و در رسانه‌ها مطرح شد، همین طرح نظام تنظیم مقرراتی بوده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس را که عنوان کرده است شرطی برای ادامه فعالیت موتورهای جست‌وجوگر خارجی و شبکه‌های اجتماعی مثل گوگل، اینستاگرام و... گذاشته شده و باید با آنها مذاکره صورت گیرد تا به صورت قانونی در کشور فعالیت کنند و دفتر داشته باشند، منطقی و عملیاتی می‌دانید، گفت: بله حتما منطقی است؛ طبق قانون اساسی اگر در موسسه‌ای به‌طور وسیع فعالیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صورت گیرد، حتما باید با حکومت و دولت هماهنگی و پاسخگویی داشته باشد. اما درباره اینکه در شرایط فعلی تحریم عملی هست یا نه، باید بگویم همان‌طور که در شرایط تحریم کمیته روسای سه قوه تصمیم‌گیری‌هایی می‌کنند، در این مورد هم این کمیته می‌تواند تصمیم‌گیری کند که طرح اجرایی شود یا خیر. ما در شرایط تحریم برای برخی قوانین استثنا قائل می‌شویم. فیروزآبادی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه اولویت اجرای طرح صیانت را در حال حاضر چقدر می‌دانید، گفت: من طرح صیانت را اولویت نمی‌دانم، اما طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی کشور را برای کشور لازم می‌دانم. من نسخه آخر را قابل اجرا می‌دانم و البته با توجه به حساسیت‌های اجتماعی که ایجاد شده حتما باید اصلاحات و توجیهات لازم مدنظر قرار گرفته شود و رضایت عامه مردم مورد توجه قرار گیرد. نسخه آخر طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی منتشر شده و برای عامه مردم قابل دسترس است.