محموله دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به اوکراین رسید

تصویر منتشر شده در توییت میخاییل فدوروف، معاون نخست‌وزیر اوکراین نشان می‌دهد که این کامیون تجهیزات استارلینک روز دوشنبه به اوکراین رسیده است. فدوروف چندی پیش با انتشار توییتی از ایلان ماسک خواسته بود که در پی حمله روسیه به این کشور و احتمال مختل شدن دسترسی مردم به اینترنت، امکان دریافت امواج اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را برای اوکراینی‌ها فراهم کند. ایلان ماسک نیز در واکنش به این توییت اعلام کرد که سرویس استارلینک در اوکراین فعال شده و قابل دسترسی است و پایانه‌های دریافت این سرویس نیز به زودی به این کشور می‌رسد. حال به نظر می‌رسد وعده ماسک محقق شده و این پایانه‌ها به اوکراین رسیده‌اند.

با ادامه درگیری‌ها در شهرهای مختلف اوکراین، این نگرانی شکل گرفته که زیرساخت‌های حیاتی مرتبط با اینترنت کشور نیز هدف حملات سایبری روس‌ها قرار گیرد که در این صورت، ارتباط مردم این کشور با جهان پیرامون و درز حقایق از این کشور به بیرون مختل و با مشکل مواجه خواهد شد. این نگرانی‌ها در پی قطعی‌های جزئی در هفته گذشته تشدید شد.

اوکراینی‌ها برای استفاده از سیستم استارلینک باید یک پایانه کاربری داشته باشند که همان دیش سفیدرنگی است که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. این دیش‌ها می‌توانند سیگنال‌ها را از ماهواره‌های فعال دریافت و ارسال کنند. حال طبق تصویر منتشر شده، این دیش‌ها به اوکراین رسیده‌اند اما تعداد آنها مشخص نیست. اگرچه بخش زیادی از زیرساخت‌های تامین‌‎کننده اینترنت ماهواره‌ای در فضا واقع شده‌اند، اما همچنان به برخی تجهیزات زمینی نیز برای دریافت این سرویس نیاز است.

طبق گزارش‌ CNBC، احتمال بروز مشکلات فنی یا حملات سایبری علیه سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای ‌مانند استارلینک نیز وجود دارد. استارلینک تاکنون نزدیک به ۲هزار ماهواره فعال را به مدار فرستاده و این شرکت در ماه ژانویه اعلام کرد که در حال حاضر، ۱۴۵هزار کاربر فعال از اینترنت ماهواره‌ای آن استفاده می‌کنند.

اخیرا نیز ایلان ماسک در توییتی عنوان کرد که مهندسان این شرکت در حال تولید ۲۵۰ هزار پایانه دریافت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هستند. حال که این پایانه‌ها به اوکراین رسیده‌اند مشخص نیست که چگونه میان مردم توزیع خواهد شد. البته در روزهای اخیر یکی از کاربران اوکراینی در کی‌یف، تصویری را منتشر و ادعا کرد که از این سرویس در پایتخت اوکراین استفاده می‌کند.