رحمان عیسی‌زاده، معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه «یکی از شاخص‌های پیشرفتگی کشورها جامعه اطلاعاتی است» اظهار کرد: در اجلاس سال ۲۰۱۸ چهار موضوع مورد توجه قرار گرفت که یکی از آنها بحث آموزش و به ویژه نقش تکنولوژی‌های نوین در آموزش بود. وی از یک مدل چهار وجهی در توسعه فناوری در جامعه یاد کرد و گفت: نخستین وجه آن زیر‌ساخت است؛ مثلا شاخص تعداد رایانه نسبت به تعداد افراد هر جامعه. در سال ۲۰۰۳ در بسیاری از کشورهای اروپایی میزان داشتن رایانه به ازای هر نفر بررسی شد به عنوان مثال در فنلاند به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۱۳ رایانه وجود داشت، در آمریکا به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۶ و در ایران همین الان در آموزش‌وپرورش به ازای هر ۱۰۰ نفر کمتر از ۴ رایانه وجود دارد.

وی افزود: در دنیا حدود ۵۰۰ میلیارد تجهیزات ارتباطی هوشمند به هم وصل هستند و در ایران نیز طی این دو سال به علت شیوع کرونا و اجباری شدن آموزش آنلاین استفاده از سیستم‌های هوشمند رشد بسیار زیادی داشته است. تا چندی پیش استفاده از گوشی هوشمند و تبلت در مدارس ممنوع بود، اما الان همان مسوولان می‌گویند چرا تبلت در اختیار حدود ۳ میلیون دانش‌آموز نیست؟! این تغییر رویکرد یک پیشرفت است.

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: شاخص دیگر نیروی انسانی است. الان بسیاری از جوانان متخصص نرم‌افزار در همین داخل ایران برای کشورهای خارجی کار می‌کنند، این امکان را فناوری اطلاعات فراهم کرده است که محدودیت جغرافیایی را از میان برداشته است. عیسی‌زاده ابراز کرد: خوشبختانه در آموزش‌وپرورش بحث سواد دیجیتالی به زودی در ۵ درصد مدارس ابتدایی آغاز می‌شود که این طرح به معنی یاددادن برنامه‌نویسی به کودکان است و لازم است در گام نخست معلم‌ها یاد بگیرند و توانمند بشوند. وی سیاست‌های دولت برای پیشرفت فناوری در امر آموزش و همچنین نقش نهادهایی که می‌توانند فناوری را در زمینه توسعه به کار بگیرند، از وجوه دیگر این مدل توسعه در حوزه جامعه اطلاعاتی عنوان کرد.

این مقام مسوول گفت: در آمریکا در دانشگاه هاروارد از حدود ۵۵ سال پیش پروژه‌ای با نام پروژه صفر zero project اجرا شده که به نقش فناوری اطلاعات در بالا بردن هوش جامعه می‌پردازد. میانگین هوش یکی از شاخص‌های پیشرفت و توسعه‌یافتگی کشورهاست. اینها با همین ابزار تلاش می‌کنند دنیا را تحت سلطه بگیرند. وی افزود: در ایران میانگین هوش جامعه ۸۴ است که از سطح میانگین کلی کشورها پایین‌تر هستیم، اما هرچه از فناوری در آموزش استفاده کنیم می‌توانیم سطح هوش را بالا ببریم.