این قابلیت‌های جدید شامل مواردی همچون به‌روزرسانی تم، ارتقای قابلیت‌های حریم خصوصی، کنترل‌های جدید زبان و چندین به‌روزرسانی بک‌اند می‌شوند و فعلا این نسخه برای توسعه‌دهندگان قابل استفاده و تست خواهد بود. بنابراین به سایر کاربران عادی گوشی‌های هوشمند توصیه می‌شود تا زمانی که این به‌روزرسانی به وضعیت کاملی نرسیده، این نسخه را روی دستگاه خود دانلود و نصب نکنند. پس از تمرکز زیاد اندروید ۱۲ روی قابلیت Material You برای شخصی‌سازی تم‌ها، اندروید ۱۳ اما قصد دارد تا همه اپلیکیشن‌ها را به آیکون‌های داینامیک تبدیل کرده و این ویژگی تنها به اپلیکیشن‌های گوگل محدود نشود. قابلیت آیکون‌هایی با طرح تم، به آیکون اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تا رنگ خود را با توجه به تصویر پس زمینه تغییر دهند. گفته می‌شود که این ویژگی ابتدا برای گوشی‌های سری پیکسل عرضه خواهد شد، اما طبق اعلام گوگل، سایر دستگاه‌ها نیز به زودی از این امکان بهره‌مند خواهند شد.

همچنین تغییراتی در خصوص نحوه مدیریت دسترسی‌ها و امنیت اندروید در این به‌روزرسانی جدید اعمال خواهد شد. یک انتخاب‌کننده تصویر جدید نیز در این نسخه تعبیه شده که به کاربر اجازه می‌دهد تا تصاویر و ویدئوهای خود را بدون نیاز به دادن مجوز به اپلیکیشن‌ها برای مشاهده همه تصاویر موجود در گوشی، به اشتراک بگذارند. گوگل اعلام کرد که قصد دارد این ویژگی را برای تمامی ‌گوشی‌های مجهز به اندروید ۱۱ به بعد، عرضه کند. البته قابلیت‌های به مراتب بیشتری در این نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان وجود دارد که شاید در استفاده‌های روزمره و عادی به چشم نیایند. برای مثال می‌توان به مجوز جدید وای‌فای اشاره کرد که به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به مجوز مکان، به نقاط وای‌فای متصل شوند.

همچنین اولویت‌های مربوط به زبان اکنون این گزینه را خواهد داشت تا بر اساس هر برنامه، تنظیم شوند؛ قابلیتی که می‌تواند برای کاربران چندزبانه مفید و کاربردی باشد. گوگل همچنین اعلام کرد که در پروژه Mainline خود نیز سرمایه‌گذاری بیشتری خواهد کرد تا به‌روزرسانی‌های جدید را از طریق پلی‌‌استور و نه صرفا سیستم‌های اندروید، در اختیار کاربران قرار دهد. به گفته گوگل، نسخه‌های پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۳ در ماه‌های فوریه و مارس در دسترس قرار خواهند گرفت و احتمالا نسخه بتا در ماه آوریل عرضه خواهد شد. گفته می‌شود که اندروید ۱۳ در ماه‌های ژوئن یا ژوئیه و قبل از عرضه رسمی ‌در اواخر سال، به حالت پایدار برسد.