به گزارش زد دی‌نت، برخی از افراد نتوانسته‌اند در تعدادی از ایالت‌های این کشور در انتخابات محلی شرکت کنند، زیرا سیستم آی‌وت اعتبار امنیتی آنها را به علت نقص فنی تایید نکرده و بنابراین آنها در روز رای‌گیری حق رای دادن نداشته‌اند. به گفته کمیسیونر محلی انتخابات ایالت نیوساوت‌ولز استرالیا این مشکل در ماه گذشته بر روی نتیجه انتخابات در مناطقی مانند کمپسی، سینگلتون و شهر شلهاربور تاثیر گذاشته است.

در طول انتخابات ماه گذشته، تعداد نامعلومی از رای‌دهندگان نتوانستند رای بدهند، زیرا سیستم رای‌گیری آنلاین iVote ایالتی در بخشی از دوره رای‌گیری دچار مشکل شده بود. بلافاصله پس از آن، کمیسیون انتخابات نیوساوت‌ولز نقص سیستم رای‌گیری آنلاین آی‌وت را ناشی از فشار زیاد وارد به آن دانست، زیرا حدود ۶۵۰هزار نفر از این سیستم در طول انتخابات محلی ماه گذشته استفاده کردند. این رقم نسبت به انتخابات قبل از آن سه برابر شده است.

نتیجه تحقیقات دولتی در مورد خرابی سیستم مذکور این بوده که اگر همه افرادی که برای استفاده از iVote در روز انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانستند رای دهند، ممکن بود نتیجه متفاوتی رخ دهد. در عین حال، برگزاری این انتخابات دو بار به دلیل همه‌گیری کووید‌-۱۹ به تعویق افتاده و ممکن است عملا برگزاری انتخابات جدید تا اواسط سال ۲۰۲۲ غیرممکن باشد.