زارع‌پور به مانند قبل، حضور در پلت‌فرم‌های فیلترشده را خط قرمز خود خواند. وی با بیان اینکه؛ در تلگرام حضور ندارم و از اینترنت معمولی استفاده می‌کنم، درباره حضور معاونان و مدیران وزارت ارتباطات در توییتر گفت: اینکه مدیرانمان در توییتر و سایر شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های فیلتر‌شده حضور دارند، تصمیم شخصی است، نه سازمانی. اینکه باشند و نباشند با اختیار خودشان است و ما محدودیتی برای آنها ایجاد نکرده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم اما مساله جدی این است که اسناد و مدارک دولتی هم‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون در پیام‌رسان‌های خارجی جابه‌جا می‌شوند و این باید سامان یابد اما اینکه مدیران در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی حضور داشته باشند، کاملا اختیاری است. وزیر ارتباطات با بیان اینکه اکانت ناشناس در توییتر ندارم، گفت: ابزار پایش شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی مشخص است و اکانت فیک در این شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌ها ندارم.

زارع‌‌‌‌‌‌‌‌پور در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه موضع شفاف وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ چیست؟ گفت: من به‌عنوان کسی که پنج سال خارج از کشور، زندگی و به ۱۷ کشور سفر کرده‌‌‌‌‌‌‌‌ام، مشاهده کردم که اعمال محدودیت برای برخی سرویس‌‌‌‌‌‌‌‌ها در همه‌جای دنیا وجود دارد و کشورها خطوط قرمز متفاوتی در این زمینه دارند. وی ادامه داد: موضع فیلترینگ صفر و یک نیست اما تمامی کشورها برای سالم‌‌‌‌‌‌‌‌سازی فضای‌مجازی، اعمال محدودیت را پذیرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند. اعتقادم این است که فضای‌مجازی تبدیل به شئون زندگی مردم شده و باید قاعده‌‌‌‌‌‌‌‌مند باشد.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: اگر سری به دادسرای جرائم رایانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای زده و مراجعات مردمی را درخصوص مشکلات ناشی از فضای‌مجازی دیده باشید، باید از ما بخواهید که به‌عنوان حاکمیت از حقوق مردم در این فضا دفاع کنیم؛ لازمه این احقاق حقوق، ساماندهی فضای‌مجازی است. وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر فضا شفاف شود، به نفع بازیگران این حوزه بوده و پلت‌فرم‌ها نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌دانند چه تکالیفی بر عهده دارند و با کدام دستگاه باید مواجه شوند.

  برنامه برای مذاکره با پلت‌فرم‌های خارجی

زارع‌‌‌‌‌‌‌‌پور در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت سیزدهم برای مذاکره با پلت‌فرم‌های خارجی و حضور قاعده‌‌‌‌‌‌‌‌مند آنها در کشور در جهت تحقق حاکمیت سایبری گفت: موضوع حکمرانی فضای‌مجازی و عدم‌ضابطه‌‌‌‌‌‌‌‌مند بودن پلت‌فرم‌های اجتماعی، یک مشکل جهانی است به همین دلیل کارگروهی در سازمان ملل‌متحد تشکیل شده که با حضور کشورهای مختلف در حال تهیه پیش‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی برای قاعده‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر کردن پلت‌فرم‌های اجتماعی در دنیا هستند. وی افزود: یکی از اعضای فعال در این کارگروه، ایران است که این موضوع را پیگیری می‌کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بحث قاعده‌‌‌‌‌‌‌‌مند کردن فعالیت شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی و پلت‌فرم‌ها یک نگاه جهانی است و مساله ایران نیست، گفت: همه کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که این مساله را به‌طور ویژه دنبال کنند، ما نیز این مساله را به جد دنبال خواهیم کرد و یکی از برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌های اصلی‌‌‌‌‌‌‌‌مان تحقق این موضوع خواهد بود. زارع‌‌‌‌‌‌‌‌پور گفت: در این راستا نیازمند فعال‌تر شدن دستگاه دیپلماسی کشور نیز هستیم.

  طرح حمایت از کاربران جای بهبود دارد

وی افزود: ما شاهد هستیم که برخی کشورها در حوزه فضای‌مجازی هر سال یک قانون جدید تصویب می‌کنند یا قانون‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته را به‌‌‌‌‌‌‌‌روزرسانی می‌کنند؛ از این جهت طرح حمایت از حقوق کاربران فضای‌مجازی نیز می‌تواند به شفافیت و احقاق‌حقوق مردم کمک کند. اگرچه این طرح جای بهبود و ارتقا دارد. بر این اساس ما در تعامل با همه بازیگران، پیشنهادی را تهیه کرده تا بخشی از نگرانی بخش‌خصوصی در مورد این طرح تامین شود و این به نفع کسب‌و‌کارها است و امیدواریم که طرح باعث رشد کسب‌و‌کارها شود.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه برخی از قول اینجانب نقل کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند که مدافع فیلترینگ و طرح صیانت هستم، گفت: من این‌گونه مطرح نکردم و باید تاکید کنم که شفافیت یک اولویت است و باید به آن پایبند باشیم. وی افزود: سیاست دولت ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت و ترافیک خارجی کاربران نیست، چرا‌که معتقدیم اگر سرویس‌دهنده داخلی با کیفیت خدمات خود را ارائه دهد می‌تواند جای خود را میان کاربران باز کند. ما نیز از سرویس‌دهنده داخلی حمایت می‌کنیم اما محدودیتی برای ترافیک خارجی ایجاد نمی‌کنیم. وزیر ارتباطات گفت: ما با توسعه پروژه فیبرنوری به‌دنبال افزایش سرعت هستیم و راهبردمان این است که شبکه پرسرعت امن و با‌کیفیت راه‌اندازی کنیم. زارع‌پور در پاسخ به این سوال که آیا حضور در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده قانونی است یا خیر گفت: اینکه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی قانونی است یا خیر را تفسیر نمی‌کنم اما به‌عنوان وزیر ارتباطات به آنچه که قانون جمهوری اسلامی گذاشته است، پایبند هستم.

وی تاکید کرد: من اکانت‌های مختلفی در فضای‌مجازی دارم و در شبکه‌های اجتماعی فیلتر‌نشده عضو هستم اما به‌عنوان یک وزیر تعاملم با عامه مردم از طریق شماره تلفن همراهی است که پیش از این اعلام کرده‌ام. زارع‌پور تاکید کرد: من متخصص این حوزه هستم و اینکه گفته می‌شود وزیر ارتباطات با شبکه‌های اجتماعی بیگانه است، درست نیست. پیش از این نیز عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی بوده‌ام اما اعلام عمومی در مورد اکانت‌های این جانب به‌تازگی اتفاق افتاده است. وی گفت: شخصا اعتقاد دارم باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنم که در دسترس همه مردم است.