حق‌تعمیر؛ نام جنبشی است که این روزها سروصدای زیادی به‌پا کرده و طرفداران آن معتقدند که شرکت‌های سازنده دستگاه‌های الکترونیکی باید اجازه دهند تعمیر دستگاه‌هایشان به‌راحتی و بدون‌نیاز به تولید‌کننده اصلی در اختیار کاربر قرار بگیرد. اپل سال‌هاست مسیر برعکس خواست جنبش تعمیر را دنبال می‌کند و تعمیر دستگاه‌های ساخت این شرکت هر سال سخت‌‌تر از قبل می‌شود و این موضوع به‌ویژه برای کسانی که مایل نیستند دستگاه خود را توسط این شرکت تعمیر کنند (به دلیل هزینه بالای تعمیر) یا عملا به خدمات‌دهندگان تحت‌نظارت این شرکت در نزدیکی یا کشور آنها فعال نیستند، مشکلات بزرگی را ایجاد می‌‌کند.

وب‌سایت iFixtit  اخیرا در یکی از گزارش‌های خود اعلام کرده است که صفحه نمایش آی‌فون۱۳ بدون نرم‌‌افزاری که توسط خود اپل کنترل می‌شود، به‌درستی کار نمی‌کند، در نتیجه چنانچه این گوشی توسط تعمیرکاران متفرقه تعمیر شود با اختلال مواجه خواهد شد. به‌نظر می‌رسد این اقدام اپل بسیاری از تعمیرکاران متفرقه دستگاه‌های اپل را دچار مشکل خواهد کرد؛ چراکه یکی از مهم‌ترین قطعات مورد‌تقاضا برای تعویض گوشی صفحه نمایش است. بر اساس این گزارش در صورتی‌که صفحه نمایش گوشی آی‌فون۱۳ توسط تعمیرکاران متفرقه تعمیر شود قابلیت Face ID آن از کار می‌‌افتد؛ دلیل این موضوع این است که صفحه نمایش این گوشی پرچمدار اپل به یک میکروکنترلر کوچک متصل است. وقتی صفحه نمایش جدید جایگزین صفحه نمایش اصلی گوشی می‌شود این اتصال قطع می‌شود و باعث از کار افتادن بخشی از عملکرد دستگاه می‌شود. در صورتی‌که صفحه نمایش توسط خود اپل تعمیر شود چنین مشکلی وجود ندارد اما تعمیرکاران دیگر قادر به فعال‌سازی این میکروکنترلر نیستند.

کایل وینز مدیرعامل iFixtit در این‌باره می‌گوید: مشخص است که شرکت سازنده گوشی از قدرت خود برای حذف رقبا در عرصه تعمیر و انحصار تعمیر استفاده کرده است. حذف تعمیرکاران کوچک دستگاه‌های اپل از چرخه تعمیر در نهایت به ضرر مصرف‌کننده است و انتخاب‌‌های تعمیر دستگاه را کاهش می‌دهد.

وقتی صفحه نمایش توسط یک تعمیرکار تعویض می‌شود پیغامی مبنی‌بر اینکه دستگاه قادر به فعال کردن FACE ID نیست روی صفحه ظاهر می‌شود. تعمیر در خود اپل یا توسط تعمیرکاران موردتایید اپل به دلیل دسترسی آنها به نرم‌‌افزار خود اپل چنین اشکالی ایجاد نمی‌‌کند. بر اساس گزارش iFixtit  از جداسازی قطعات آی‌فون (کاری که این سایت با تولید ویدئو‌‌هایی آن را برای گوشی‌های مختلف انجام می‌دهد) اسکنر FACE ID به‌طور کل از صفحه نمایش جداست و این یک اقدام عمدی در دیزاین این گوشی توسط اپل بوده است.