شرکت تحقیقاتی IDC اعلام کرد بازار آمریکا برای نخستین‌بار از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ که پاندمی ویروس‌کرونا شیوع یافت، رشد منفی پیدا کرد و میزان فروش در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به میزان ۵/ ۷درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

بزرگ‌ترین فروشنده رایانه شخصی در سه ماهه سوم امسال لنوو بود که نرخ رشد ۱/ ۳درصدی بر مبنای سالانه داشت و ۷۷۳/ ۱۹میلیون دستگاه رایانه فروخت. پس از آن شرکت HP با فروش ۵۹۵/ ۱۷میلیون دستگاه رایانه در رتبه دوم قرار گرفت، با این همه فروش این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸/ ۵درصد رشد منفی داشت.

فروش دل تکنولوژیز با کمک رشد بازارهای در حال توسعه، حدود ۲۷‌درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش را در میان پنج فروشنده بزرگ رایانه شخصی داشت و این شرکت در رتبه سوم قرار گرفت.

 اپل که یکی از منعطف‌ترین زنجیره‌های تامین را دارد، فروشش بر مبنای سالانه ۱۰‌درصد رشد کرد و این شرکت را در رتبه چهارم پنج‌ فروشنده بزرگ رایانه شخصی قرار دارد. ایسوز با فروش ۰۲۸/ ۶میلیون دستگاه در رتبه پنجم قرار گرفت. فروش این شرکت بر مبنای سالانه ۶/ ۳درصد رشد داشت. شیوع پاندمی به فراگیر شدن دورکاری و تحصیل از راه دور منجر شد و در نتیجه تقاضا برای محصولات الکترونیکی را افزایش داد و فروش هر سه ماه تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ رشد دو رقمی را تجربه کرد و کمبود قطعات را تشدید کرد و تامین سفارش‌ها و افزایش ظرفیت را با مشکل روبه‌رو ساخت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جیتش اوربانی، مدیر تحقیقات دنبال‌کننده‌های موبایل و دستگاه مصرفی در شرکت IDC در این‌باره گفت: صنعت رایانه شخصی همچنان با چالش‌های عرضه و لجستیک درگیر است و متاسفانه این مسائل در ماه‌های اخیر بهبود چندانی نداشته‌اند. بعضی از فروشندگان اولویت فروش در بازارهای مختلف را بازبینی کرده‌ و به بازارهای نوظهور اجازه داده‌اند رشدشان را حفظ کنند، در حالی که نرخ رشد بازارهای توسعه‌یافته آهسته شده است.