واشنگتن معتقد است هوآوی یک تهدید امنیت ملی است و با متحدانش برای استفاده نکردن از تجهیزات هوآوی در نسل جدید شبکه‌های ۵G  لابی کرده است. آمریکا با اشاره به‌ارتباطات هوآوی با دولت و ارتش چین، اعلام کرده که این روابط هوآوی را در معرض فشارهای دولتی چین برای مشارکت در جاسوسی قرار می‌دهد. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در مصاحبه با رویترز گفت: در پاسخ به‌درخواست نمایندگان جمهوری‌خواه در ژانویه، اعلام کرده که نرمش نخواهد داشت و آنها نباید نگران باشند.

دولت ترامپ در ‌ماه مه سال ۲۰۱۹ هوآوی را به ‌لیست سیاه اضافه کرد. ریموندو گفت: این فهرست واقعا ابزار قدرتمندی است و ما از آن تا حداکثر ممکن برای حفاظت از امنیت ملی آمریکا استفاده خواهیم کرد. وی افزود: آیا کار بیشتری انجام خواهیم داد؟ اگر لازم باشد بله.

هوآوی درباره اظهارات ریموندو واکنشی نشان نداد. این شرکت در نوامبر سال ۲۰۲۰ برند تلفن هوشمند ارزان‌قیمت آنر (Honor Device Co) را به‌ کنسرسیومی از ۳۰ فروشنده و واسطه چینی فروخت. گروهی از ۱۴ نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت بازرگانی خواسته‌اند برند Honor را به‌لیست‌سیاه خود اضافه کند.این نمایندگان آمریکایی می‌گویند این برند برای فرار از سیاست‌های کنترل صادرات آمریکا از هوآوی جدا شده است. آنها به‌اظهارات تحلیلگران اشاره کردند که گفته‌اند اقدام هوآوی در فروش Honor به‌این برند امکان می‌دهد به‌تراشه‌های نیمه‌رسانا و نرم‌افزار آمریکایی مورد‌نیازش دسترسی داشته باشد.بر اساس گزارش رویترز، ریموندو خاطرنشان کرد که وزارت بازرگانی به‌افزودن شرکت‌های دیگر به ‌لیست‌سیاه ادامه داده است. در ژوئن پنج شرکت چینی دیگر به ‌لیست‌سیاه این وزارتخانه اضافه شدند و مقامات آمریکایی علت تصمیم خود را دست‌داشتن این شرکت‌ها در استفاده از نیروی کار اجباری اویغور و گروه‌های اقلیت مسلمان دیگر در شین‌جیانگ عنوان کردند.